Zoeken
 
 

Van Hoecke Automation: een kwart eeuw en klaar voor de digitale toekomst


Gavere, 21 oktober 2015
Dat VHA dit jaar 25 jaar bestaat is geen wonder. De garage start-up van Karel Van Hoecke was al snel na de opstart een sterke partner in het automatiseren van processen bij grote en kleinere bedrijven. Vandaag maakt het bedrijf zich klaar voor een toekomst die meer dan ooit digitaal zal zijn.

De afgelopen 25 jaar van Van Hoecke Automation lezen als een knap groeiverhaal. In 1987 begon Karel Van Hoecke alleen. Gespecialiseerd in procesbesturing bouwde hij elektrische kasten, schreef software en begon te groeien. Toen ze hun eerste grote klant Atlas Copco binnenhaalden, werkte hij en zijn medewerkers nog steeds vanuit zijn garage, de slaapkamer en containers in de tuin. Na drie jaar werd VHA omgedoopt tot een nv, en kwam er een nieuwbouw in Zwalm. Er werkten negen mensen in dienst van ceo en oprichter Karel Van Hoecke. Vandaag draait VHA met 23 mensen een stabiele omzet van 4 miljoen euro. 25 procent hiervan is export naar China, Rusland, Europese landen en India. Trouwe klanten in automotive zijn Tenneco, Atlas Copco, Volvo, Volvo Trucks, Daf Trucks, Leyland Trucks en Plastal.

Automotive sector als grote klant

'We werkten begin jaren 90 veel voor de betonindustrie, om halfweg jaren 90 de focus te verleggen naar de autosector', zegt Karel Van Hoecke aan BeAutomotive. 'Er kwamen een paar bedrijven uit de automobiel naar ons toe. Ze zochten oplossingen voor just-in-time assemblage en leveringen. Het aantal opties, onderdelen en kleuren van een wagen liep zo sterk op dat ze een manier zochten om dit efficiënt aan te pakken. Met onze oplossingen zijn we ook pro-actief naar automotive bedrijven gegaan. Toen was België nog een sterk land in auto-assemblage.' Binnen de kortste tijd was automotive goed voor 70 tot 80 procent van de omzet. Ze groeiden verder in het ontwerpen, bouwen en installeren van robotinstallaties, controleapparatuur, software en testsystemen. De productie van onderdelen zelf is nu uitbesteed aan bedrijven in een cirkel van 50 km rond VHA.

 

Focus verleggen naar kmo's

Dat heel wat auto-assemblagebedrijven weg zijn getrokken uit België, voelt ook Karel Van Hoecke. 'Dit speelt ons zeker parten', zegt hij. 'Automotive is nog goed voor 50 procent van onze omzet, maar dit is dalend. Daarom verschuift onze focus naar andere sectoren, voeding en maakindustrie bijvoorbeeld, en de betere Vlaamse kmo. Hier zijn heel wat mooie bedrijven die vooruit willen.'

 

VHA is een Factory of the future

Het bedrijf is volledig hersteld van de crisisperiode rond 2009, en klaar voor de digitale toekomst als Factory of the future. Dat de 60-jarige oprichter nog even aan het hoofd van zijn bedrijf staat, leidt geen twijfel. 'Ik ben nog jong, al moet je op je zestigste wel bezig zijn met de toekomst van je bedrijf', zegt Van Hoecke.

print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Ondernemerszaken

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren
   

 
 

Wekelijkse nieuwsbrief Maakindustrie

Nieuwsbrief icoonIedere woensdag verschijnt er een e-mailnieuwsbrief voor en door de Belgische maakindustrie. Wilt u deze ontvangen?

Meld u dan nu aan voor de e-mailnieuwsbrief