Zoeken
 
 

Column: België kan niet zonder KMO’ers


Deventer (NL), 12 augustus 2013
Auteur:
Rolf Elling
Deze uitgave van Vraag&Aanbod verschijnt midden in de zomerperiode. Een periode waarin velen van een welverdiende vakantie genieten.

 

Maar er zijn ook veel maakbedrijven die doorwerken. Om achterstalligheden in te halen. Vooral in de bouw zijn er volop werkzaamheden. Dat is natuurlijk positief.

 

Aan de andere kant zien we dat de export van België een dalende tendens te zien geeft. En dat is een zorgwekkende ontwikkeling.

 

Positief is hierbij wel dat de export van technologische bedrijven naar de opkomende landen - zoals Rusland - juist een stijging laat zien.

 

Ik verwacht dat deze stijging zich ook over 2013 en verder zal doortrekken en uiteindelijk de verliezen of dalingen een halt zullen toeroepen. Lees hiervoor ook het openingsbericht op deze pagina.

 

Organisaties gelieerd aan de industrie en de Vlaamse overheid zijn druk doende om de industrie allerlei impulsen te geven om in de nabije toekomst steviger in de financiële schoenen te komen te staan.

 

Noodzakelijk, ja wis en waarachtig. Een België zonder KMO´ers is niet voor te stellen. Nee, de industrie hoort er nu eenmaal bij.

Velen zijn hiervan doordrongen en zetten alles in het werk om de toekomst te zekeren.

 

Tja, en als je dan het persbericht binnen krijgt over een investering van vijftig miljoen euro in de haven van Antwerpen door Air Liquide, dan mag je er toch vanuit gaan dat er nog vele bedrijven zijn die geloven in een goede toekomst voor de Belgische industrie. Het is vaak ook een kwestie van hoe de zaakvoerder in zijn onderneming ‘staat'. Enthousiast en super gemotiveerd of vindt hij het wel goed zo als het loopt. Ik denk dat mijn voorkeur uitgaat naar de eerste omschrijving. Zaakvoerder zijn is niet zo maar even een bedrijf leiden, nee hierbij komt veel meer kijken.

 

Visie, beleving en leiderschap zijn zo maar even drie eigenschappen die in mij op komen. En natuurlijk een beetje durf of lef, want dat heb je soms net even nodig om een klant te overtuigen, toch?

 

Rolf Elling, hoofdredacteur

Reageren? E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.com

Twitter: @venabelgie_rolf

Facebook: https://www.facebook.com/venabelgie

print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Ondernemerszaken

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren
   

 
 

Wekelijkse nieuwsbrief Maakindustrie

Nieuwsbrief icoonIedere woensdag verschijnt er een e-mailnieuwsbrief voor en door de Belgische maakindustrie. Wilt u deze ontvangen?

Meld u dan nu aan voor de e-mailnieuwsbrief