Zoeken
 
 

Logistieke sector Antwerpen onder druk


Brussel, 5 november 2013
De logistieke sector in Antwerpen staat onder druk. Die waarschuwing geeft het Vlaams netwerk van ondernemingen (Voka) nu Wim Bosman Belgium zijn logistieke hub in Wommelgem sluit wegens de files in en rond Antwerpen. Naast de mobiliteit kaart Voka ook de wet-Major aan.
De wet-Major, die bepaalt dat enkel erkende havenarbeiders mogen werken in het havengebied, moet volgens Voka dringend gemoderniseerd worden om de logistieke activiteiten in het havengebied te vrijwaren.

 

Oosterweel

‘Het zijn vooral de Antwerpse files die het bedrijf genekt hebben', zegt Jo Libeer, gedelegeerd bestuurder van Voka. ‘Antwerpse automobilisten brachten vorig jaar 77 uur in de file door. Dat is meer dan in Londen (72 uur) of Parijs (63 uur). Voor de economie is dat dodelijk, want de logistieke sector vertegenwoordigt 9 procent van het bruto binnenlands product (bbp) en 8 procent van de totale tewerkstelling. De files kosten de samenleving dus ontzettend veel.'

 

Peeters

Voka verwacht dan ook veel van het overleg van Vlaams minister-president Kris Peeters met Europees Commissaris voor de Interne Markt Michel Barnier over het Oosterweeldossier. Dat overleg van 4 november moet eindelijk een duidelijke timing opleveren. Er zijn immers nog een aantal hordes die genomen moeten worden: ‘de discussie over een nieuwe aanbesteding voor een deel van de werken, het Europees fiat voor de begrotingsconstructie voor de financiering en de politieke beslissing over het tracé. Over dat laatste moet de Vlaamse regering snel een beslissing nemen', stelt Libeer.

 

Vlotter

‘Wil Vlaanderen zijn positie als logistieke topregio in Europa behouden, dan moet het vervoer over land, water en spoor beter en vlotter kunnen. Een goede ontsluiting van de vier Vlaamse zeehavens en van de nationale luchthaven is absoluut noodzakelijk. Om toegevoegde waarde activiteiten en werkgelegenheid in de zeehavens en in het Vlaamse achterland te kunnen behouden, moeten we ladingsstromen en bijhorende logistieke activiteiten verankeren.'

 

Keten

‘De logistieke keten is maar zo sterk als zwakste schakel en elke schakel is belangrijk. Logistieke investeerders kunnen we enkel aantrekken en behouden - met de tewerkstellingskansen van dien - als alle vestigings- en randvoorwaarden kloppen', zegt Libeer. Naast het belang van infrastructuur, is ook de  beschikbaarheid van betaalbare en flexibele arbeidskrachten cruciaal.

Voka

print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Ondernemerszaken

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren
   

 
 

Nog geen abonnement?

Met Vraag&Aanbod België kunt u: 

 

Vraag&Aanbod België
1. 

Scherp en gericht inkopen:
u vindt wekelijks aantrekkelijke aanbiedingen van leveranciers

 2.

Eenvoudig op de hoogte blijven
van actuele ontwikkelingen, nieuwe producten en technieken binnen het industriële  midden- en kleinbedrijf.

      

Abonnement afsluiten

  

 
 

Wekelijkse nieuwsbrief Maakindustrie

Nieuwsbrief icoonIedere woensdag verschijnt er een e-mailnieuwsbrief voor en door de Belgische maakindustrie. Wilt u deze ontvangen?

Meld u dan nu aan voor de e-mailnieuwsbrief