Oosterweel
‘Het zijn vooral de Antwerpse files die het bedrijf genekt hebben', zegt Jo Libeer, gedelegeerd bestuurder van Voka. ‘Antwerpse automobilisten brachten vorig jaar 77 uur in de file door. Dat is meer dan in Londen (72 uur) of Parijs (63 uur). Voor de economie is dat dodelijk, want de logistieke sector vertegenwoordigt 9 procent van het bruto binnenlands product (bbp) en 8 procent van de totale tewerkstelling. De files kosten de samenleving dus ontzettend veel.'
Peeters
Voka verwacht dan ook veel van het overleg van Vlaams minister-president Kris Peeters met Europees Commissaris voor de Interne Markt Michel Barnier over het Oosterweeldossier. Dat overleg van 4 november moet eindelijk een duidelijke timing opleveren. Er zijn immers nog een aantal hordes die genomen moeten worden: ‘de discussie over een nieuwe aanbesteding voor een deel van de werken, het Europees fiat voor de begrotingsconstructie voor de financiering en de politieke beslissing over het tracé. Over dat laatste moet de Vlaamse regering snel een beslissing nemen', stelt Libeer.
Vlotter
‘Wil Vlaanderen zijn positie als logistieke topregio in Europa behouden, dan moet het vervoer over land, water en spoor beter en vlotter kunnen. Een goede ontsluiting van de vier Vlaamse zeehavens en van de nationale luchthaven is absoluut noodzakelijk. Om toegevoegde waarde activiteiten en werkgelegenheid in de zeehavens en in het Vlaamse achterland te kunnen behouden, moeten we ladingsstromen en bijhorende logistieke activiteiten verankeren.'
Keten
‘De logistieke keten is maar zo sterk als zwakste schakel en elke schakel is belangrijk. Logistieke investeerders kunnen we enkel aantrekken en behouden - met de tewerkstellingskansen van dien - als alle vestigings- en randvoorwaarden kloppen', zegt Libeer. Naast het belang van infrastructuur, is ook de beschikbaarheid van betaalbare en flexibele arbeidskrachten cruciaal.
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
1. | Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie |
2. | Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie |
3. | Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken |
4. | U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren |
Met Vraag&Aanbod België kunt u:
1. | Scherp en gericht inkopen: | |
2. | Eenvoudig op de hoogte blijven |
Iedere woensdag verschijnt er een e-mailnieuwsbrief voor en door de Belgische maakindustrie. Wilt u deze ontvangen?
Meld u dan nu aan voor de e-mailnieuwsbrief