Dit blijkt uit de enquête, Chinese Outbound Investment in the European Union, die gisteren werd gepubliceerd door de Europese Kamer van Koophandel in samenwerking met KPMG en Roland Berger Strategy Consultants.
Chinese investeerders zien de EU als een stabiele omgeving met geavanceerde technologieën, goed opgeleide arbeidskrachten en een transparante juridische omgeving. Bovendien wordt de EU gezien als openstaand voor buitenlandse investeringen; er zijn weinig barrières om de markt te betreden en er is nauwelijks een geschiedenis van weerstand tegen Chinese investeringen op grond van nationale veiligheid.
Men ziet de Europese bedrijfsomgeving echter niet als bijzonder gemakkelijk om in te navigeren: de meerderheid van de ondervraagden geeft aan obstakels op bedrijfsniveau te hebben gehad. De helft (48 procent) stelt in Europa problemen te hebben ondervonden met wettelijk verplichte goedkeuringen, vooral op lokaal niveau. 27 procent noemde Chinese goedkeuringsprocessen in verband met investeringen in het buitenland als een obstakel. De belangrijkste belemmeringen die worden genoemd, zijn problemen met het verkrijgen van visa en werkvergunningen voor Chinese werknemers en problemen in verband met de Europese arbeidswetten. Door een gebrek aan uniformiteit qua regelgeving in het gebied dat 27 lidstaten en 23 officiële talen omvat, heeft het Chinese bedrijfsleven ook moeite de Europese markt te begrijpen.
De aanbevelingen die door de Chinese ondernemingen aan de Europese beleidsmakers worden gedaan, zijn dan ook vooral op deze kwesties gericht. Er worden opvallend weinig aanbevelingen gedaan in verband met de toegankelijkheid van de Europese markt. Dit staat in scherp contrast met de belangrijkste aanbevelingen van Europese bedrijven die actief zijn in China, zoals te lezen is in de Position Paper, een jaarlijkse uitgave van de Europese Kamer. Davide Cucino, voorzitter van de Europese Kamer: ‘Het is een positieve trend dat er door Chinezen meer wordt geïnvesteerd in de EU. Uit deze enquête blijkt dat Chinese bedrijven weinig wettelijke barrières ondervinden bij de toegang tot de Europese markt. Dit staat in contrast met de situatie voor Europese bedrijven die in China actief willen worden. De ontoegankelijkheid van de markt beperkt de mogelijkheden van het Europese bedrijfsleven enorm. We willen de Chinese markt graag verder openbreken en zodoende de ongelijkheid in markttoegankelijkheid verbeteren en meer directe buitenlandse investeringen aantrekken'.
Thomas Rodemer, partner bij KPMG, stelt: ‘Via onze Global China Practice heeft KPMG verschillende Chinese bedrijven geholpen zich in Europa te vestigen, uit te breiden, en hun aanwezigheid in Europa op te bouwen. De resultaten van het onderzoek komen overeen met de waarnemingen van KPMG, namelijk dat de meerderheid van Chinese bedrijven in Europa wil investeren om producten en diensten op de Europese markt te verkopen. Ze hebben alle vertrouwen in hun toekomst in Europa en zijn van plan hun aanwezigheid te vergroten'. Tijo Collot d' Escury, managing partner van Roland Berger in Nederland: ‘Europa is nu een volledig onderdeel van de investeringsstrategie van Chinese bedrijven. 85 procent is in Europa om producten en diensten op de Europese markt te verkopen. Het werk dat wij samen met hun doen, toont aan dat dit voor hen de hoogste prioriteit heeft. Het is bovendien een echte uitdaging op operationeel vlak'.
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
1. | Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie |
2. | Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie |
3. | Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken |
4. | U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren |
Iedere woensdag verschijnt er een e-mailnieuwsbrief voor en door de Belgische maakindustrie. Wilt u deze ontvangen?
Meld u dan nu aan voor de e-mailnieuwsbrief