Zoeken
 
 

Column: Koffieklets gaat meer en meer online


Deventer (NL), 24 oktober 2013
Auteur:
Rolf Elling
Onderzoekers van de KU Leuven hebben in de afgelopen zomer een duizendtal volwassenen en evenveel jongeren gevraagd naar hun internetgebruik. Uit de resultaten van het Click-onderzoeksproject blijkt dat er flink wat internetverslaafden in ons land zijn.
Zo'n 5,5 procent  van de ondervraagden kampt met een internetverslaving. Bij jongeren zijn de cijfers nog frappanter. Bijna één op de tien jongeren tussen 12 en 17 jaar kampt met overmatig internetgebruik.

Zo'n zes op de tien buitensporige internetgebruikers zijn vrouwelijk tegenover veertig procent mannelijke internetverslaafden. De gemiddelde leeftijd van de problematische internetgebruiker is 37 jaar. De koffieklets is online gegaan, is dan  ook  de   conclusie  van   professor Rozane De Cock van de KU Leuven.

 

De grote boosdoeners zijn zonder twijfel sociale netwerksites zoals Facebook, Twitter, Pinterest en Instagram. Het Click-onderzoeksteam onderzocht ook duizend jongeren tussen 12 en 17 jaar. De compulsieve groep internetgebruikers is groter (9,5  procent) dan bij de volwassenen.

 

Hier zijn het echter de jongens (54,3 procent) die vaker internetverslaafd zijn dan de meisjes (45,7 procent). De gemiddelde leeftijd van de internetverslaafde jongere is 15 jaar.

 

Problematische internetgebruikers spenderen dubbel zoveel tijd online in vergelijking met leeftijdsgenoten. Ouders van jongeren met een internetverslaving zijn vaker alleenstaand of gescheiden. Jongeren zijn voornamelijk verslingerd aan games. Sociale netwerken komen hier op de tweede plaats

 

Maar moeten we ons nu zorgen gaan maken? Ik vind het altijd lastig hierover te oordelen. Het moet natuurlijk niet allemaal veel te veel worden, maar voor de ene persoon ligt dit anders dan voor de andere. Ga er wijs en verstandig mee om, is mijn advies.

 

Het gehele online veld groeit nog steeds en wie weet waar dit zal eindigen. In elk geval geldt voor ondernemers dat zij er hun voordeel mee kunnen doen. Aan de andere kant zie je dat vooral binnen het kmo het persoonlijke contact nog als zeer waardevol wordt ervaren. En dit verdwijnt nooit, toch?

 

Rolf Elling, hoofdredacteur

 

Reageren? E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.com

Twitter: @venabelgie_rolf

Facebook: www.facebook.com/venabelgie

print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Ondernemerszaken

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren
   

 
 

Wekelijkse nieuwsbrief Maakindustrie

Nieuwsbrief icoonIedere woensdag verschijnt er een e-mailnieuwsbrief voor en door de Belgische maakindustrie. Wilt u deze ontvangen?

Meld u dan nu aan voor de e-mailnieuwsbrief