De enorme plussen zijn er uit, maar dit betekent ook dat de maakindustrie en de kmo's weer wat rust in het bedrijf krijgen. Orders kunnen nu strak worden ingepland en conform de afspraken worden uitgeleverd. Als halffabricaat of als eindproduct, dat maakt in feite niet uit.
Wat ik wel zie en hoor van kmo's is dat ze op zoek zijn naar verbreding van de te bedienen markten. En dat is natuurlijk een prima keuze. Het moet wel passen binnen het huidige productfolio. Zeker kijkend naar het machinepark. Om in het wilde weg maar naar nieuwe markten te gaan zoeken, lijkt op voorhand al te gaan mislukken. Het moeten markten zijn die aanpalend zijn aan de capaciteit en mogelijkheden van het machinepark. Dat is mijn inziens een eerst vereiste, nee sterker nog, een absolute must.
En als je dan de marktsegmenten wilt uitbreiden, is een bezoek in maart aanstaande aan bijvoorbeeld de in Nederland georganiseerde ESEF Maakindustrie geen slecht idee. Want samen met Technishow presenteert de Nederlandse maakindustrie zich vier dagen lang in jaarbeurs Utrecht. Veel nieuwe ontwikkelingen die er in de diverse markten spelen, worden daar belicht. Ik zou zeggen reserveer in de agenda en laat je inspireren. Wilt u in gesprek met Vraag en Aanbod. Kom dan maar bij ons op de bank (wordt vervolgd).
Rolf Elling, hoofdredacteur
Reageren?
E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.com
Twitter: @venabelgie_Rolf
Facebook: www.facebook.com/venabelgie
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
1. | Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie |
2. | Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie |
3. | Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken |
4. | U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren |
Iedere woensdag verschijnt er een e-mailnieuwsbrief voor en door de Belgische maakindustrie. Wilt u deze ontvangen?
Meld u dan nu aan voor de e-mailnieuwsbrief