Zoeken
 
 

Afscheidsinterview directeur-generaal Agoria Vlaanderen Wilson De Pril


Brussel, 4 januari 2017
Het afscheid nemen is een moment van reflectie, van terugblikken. Een soort zelfevaluatie over de professionele loopbaan, met de nodige zelfkritiek’, stelt de vertrekkende directeur-generaal van Agoria Vlaanderen Wilson De Pril in zijn afscheidsinterview.

Hij startte in 1975 bij Agoria, technologie was dus steeds aanwezig. ‘Ik besef eigenlijk pas nu ten volle dat ik de derde industriële revolutie begin de jaren zeventig volop heb meegemaakt en mee overbrugd heb naar het begin van de vierde revolutie. Wat een ervaring! Wat mij daarbij opvalt, is het steeds versnellend tempo van die ‘revoluties’ en dus van de technologische ontwikkelingen alsook de impact ervan. De nieuwe technologische opportuniteiten zullen, als we daar verstandig op inspelen, de basis vormen voor onze toekomstige welvaart. Ondernemen, innoveren en internationaliseren zijn daarbij door de bedrijven de te nemen stappen.’

 

Radicaal digitaal

‘De Vlaamse overheid zou versneld uitvoering moeten geven aan haar programma ‘Radicaal Digitaal’. Iedereen zou op de digitalisering volledig moeten kunnen en willen inspelen, niet alleen omwille van de professionele mogelijkheden maar ook omdat daarnaast deze onomkeerbare technologische evoluties aan iedereen ontelbare mogelijkheden bieden. Het onderwijs heeft hier een essentiële rol te vervullen onder andere op het vlak van een versnelde transformatie naar onderwijs 4.0 door bv. de modernisering van het secundair onderwijs, het invoeren van duaal leren als een volwaardige onderwijsvorm. Zo wordt ook een digitale kloof vermeden. Op die domeinen liggen dus heel wat uitdagingen voor het team van Agoria Vlaanderen met Freek Couttenier en Hilde Ameys onder leiding van Peter Demuynck.

 

Als rode draad doorheen mijn talrijke contacten met bedrijven, overheden, politieke beleidsmensen, vakbondsleiders en ongeacht periodes van hoog-laagconjunctuur is mijn ervaring dat leiderschap in onze ver doorgedreven vormen van democratie, absoluut nodig is. Het wordt ook zo meer en meer ervaren, zeker door jongeren, die in onze complexe wereld best wat oriëntatie kunnen gebruiken. Ook nadien is een herkenbaar en betrouwbaar gezicht van een natuurlijke leider vaak nodig en gewenst, zeker in moeilijke omstandigheden. Ik heb een aantal leiders in diverse omgevingen mogen meemaken.’

 

 

Kenmerken leiders

Kijkend naar de gemeenschappelijke kenmerken van een leider stelt Wilson De Pril vast dat ze gemakkelijk toegankelijk zijn, no-nonsenstypes, zijn authentiek, gaan niet mee met de waan van de dag, zijn luisterbereid, capteren zeer vlug de essentie, synthetiseren en stofferen daarmee hun visie en strategie. ‘Ze communiceren zeer veel en zeer goed door op een eenvoudige, verstaanbare manier de kern van de zaken te benaderen en hun visie en beleid te verduidelijken. Dat vereist uiteraard ook doorgedreven kennis der dingen zoals het product of de dienst, het ontwikkelings-en bedrijfsproces en de business waarin men zich bevindt. De integriteit en persoonlijkheid van de leider zijn cruciaal als basis voor geloofwaardigheid. Dit lijkt veel en moeilijk maar voor zij die ‘het in zich hebben’ lijkt het een evidentie. Ik herinner mij de discussies die we daarover gevoerd hebben in de Vlerick Business School; over de vorming van managers was iedereen akkoord maar over de mate waarin leiders konden opgeleid worden bleven er meningsverschillen. De nood is nochtans groot. Hoe dan ook, mensen maken het verschil, los van opleiding, functie, beroepsomgeving.’

 

 

Continue opleiding

‘Door de vier decennia heen heb ik praktisch alle functies bij Agoria doorlopen of er leiding aan gegeven. Dit liet mij toe veel praktijkkennis op te doen en inzichten te verwerven. Ik heb dit aangevuld met managementlectuur. Maar ik heb veel te danken aan mijn opleidingen aan de Vlerick Business School. Ik heb dat pas nadien ervaren hoe mijn manier van denken bijvoorbeeld conceptueel en in scenario’s, daardoor is aangescherpt. Nieuwe macro-economische inzichten hebben mij, naast mijn micro economische opleiding, bijgebracht de zaken in een ruimer en interfererend kader te situeren. Het inzien hoe een bedrijfscultuur een managementtool is; die cultuur in een organisatie is veel belangrijker dan de structuur maar waar denk je dat in de praktijk vaak het meest aandacht wordt aan gegeven? Ook leren spreken en debatteren op basis van voor iedereen begrijpbare argumenten, hoewel ik dat in mijn studententijd veel aan debatten heb deelgenomen maar eerder door bluf en grappen het laken naar mij toe wou halen (lacht). Een veel voorkomend thema was toen arbeid versus kapitaal hoewel ik soms nog steeds vaststel dat bepaalde vakbondsleiders die ver van de realiteit staan dit voorbijgestreefde debat opnieuw willen aanwakkeren.’

 

 

Erkenningen

Zeker twee erkenningen zijn Wilson De Pril bijgebleven. ‘Mijn verkiezing als Alumnus van het Jaar in 2015 door de Faculteit Economie & Bedrijfsbeheer /UGent onder andere door mijn onderbouwd opkomen voor de industrie. Dit was zeker rond de eeuwwisseling, waarbij het industrieel graf door velen reeds klaar stond, niet altijd evident. In Agoria heb ik een paar malen van de bedrijfsleiders een staande ovatie gekregen; eerst na mijn periode als directeur van Oost- en West-Vlaanderen, nadien ook na dezelfde functie te hebben uitgeoefend voor Antwerpen-Limburg en dan naar aanleiding van mijn afscheid in de Opera van Gent met onder andere Minister-President Bourgeois op kop. Het bijstaan van bedrijven met raad en daad is wel steeds mijn drijfveer geweest, maar deze vormen van erkenning geven een blijvend warm gevoel van binnen.

print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Ondernemerszaken

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren
   

 
 

Wekelijkse nieuwsbrief Maakindustrie

Nieuwsbrief icoonIedere woensdag verschijnt er een e-mailnieuwsbrief voor en door de Belgische maakindustrie. Wilt u deze ontvangen?

Meld u dan nu aan voor de e-mailnieuwsbrief