Zoeken
 
 

Column: zien, beleven en voelen blijven de basis


Deventer (NL), 13 november 2013
Auteur:
Rolf Elling
Zien, beleven en voelen. Het zijn drie argumenten om beurzen te laten voortbestaan. Op welke beurs dan ook, kijkend naar bijvoorbeeld de MTMS, de Matexpo, de Eurofinish en Subcontracting en de Midest in Parijs, het blijven de steekwoorden om een beurs te bezoeken. En dat is goed.
Het elkaar in de ogen kijken, een goed gevoel over elkaar krijgen zowel als mens maar ook over de onderneming en werkwijzen, blijft onontbeerlijk. Het persoonlijke contact blijft dus uitermate belangrijk bij het zakendoen tussen de kmo'ers.

 

Ik denk dat hieraan nog een ander belangrijk argument kan worden toegevoegd. En dat is het netwerken. Tijdens de vele beursbezoeken die we als redactie plegen, zien we het veelvuldig. Bezoekers, standhouders die elkaar opzoeken, met elkaar in discussie geraken en elkaar beter leren kennen.

Dat de gemiddelde beurs ietwat terugloopt met het aantal deelnemende bedrijven, is ook nog wel te verklaren. De hoeveelheid aan beurzen, het steeds mondialer worden van de maatschappij en hiermee de bereikbaarheid van beurzen - in principe waar ook ter wereld - zijn hier debet aan.

 

Kijk bijvoorbeeld naar beursland bij uitstek, Duitsland. De grootte van beurzen als Hannover Messe, Euroblech en EMO, maakt het voor vele ondernemers interessant hier een kijkje te nemen.

 

Aan de andere kant zien we de ontwikkeling dat er steeds meer beurzen zijn die niet meer stand alone kunnen worden georganiseerd. Het zoeken naar alternatieven is dan ook geoorloofd. Kijk naar de combi van Eurofinish en Subcontracting, een nichebeurs gekoppeld aan een bredere beurs met vele raakvlakken met de nichebeurs en overigens ook andersom. Met een prima resultaat als gevolg.

Wellicht zien we in de nabije toekomst meer van dergelijke initiatieven waarbij het doel als vanzelfsprekend moet blijven om de bezoekers en de standhouders veel waarde te bieden. Niet alleen op de platte beursvloer maar ook hieromheen, met het genereren van kennis en knowhow.

 

 

Rolf Elling, hoofdredacteur

 

 

E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.com

Twitter: @venabelgie_rolf

Facebook: www.facebook.com/venabelgie

print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Ondernemerszaken

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren
   

 
 

Wekelijkse nieuwsbrief Maakindustrie

Nieuwsbrief icoonIedere woensdag verschijnt er een e-mailnieuwsbrief voor en door de Belgische maakindustrie. Wilt u deze ontvangen?

Meld u dan nu aan voor de e-mailnieuwsbrief