Het negatieve ondernemersvertrouwen geraakt niet gekeerd. Met een negatieve score van -12,4 procentpunt tekent de Unizo KMO-Barometer voor het veertiende kwartaal op rij een negatieve score op. Er is met andere woorden meer pessimisme dan optimisme bij kmo’s en ondernemers.

‘We zien zelfs nog een kleine verslechtering ten opzichte eind 2024 toen de score -12,0 procentpunt (pp) bedroeg’, zegt Robin Deman, econoom bij Unizo. ‘Kmo’s zijn het meest pessimistisch over de economie, de evolutie van hun rendabiliteit en de evolutie van hun orderboekje. Een op drie merkt het voorbije jaar een duidelijke daling van de rendabiliteit.’
Ook de indicator voor laattijdige betalingen staat op rood. Acht op tien kmo’s krijgt te maken met laattijdige betalingen door klanten (B2C, B2B, B2G) en één op drie van deze groep geeft zelfs aan dat de problematiek nog intenser is geworden in de eerste drie maanden van het nieuwe jaar 2025.
UNIZO roept de overheid op om een voorbeeldfunctie in te nemen voor een betere betaalhygiëne. Robin Deman: ‘Een stipte betaling van facturen is essentieel, zeker voor kmo’s, die sterk afhankelijk zijn van een stabiele cashflow. Uit een recent rapport blijkt dat de federale overheid in 2024 haar facturen gemiddeld pas na 44 dagen betaalt. Dat moet echt beter, want vanaf 1 januari 2025 geldt een uniforme betaaltermijn van maximaal dertig dagen voor overheidsopdrachten.’