Aluminium Duffel heeft 26 miljoen euro geïnvesteerd in een nieuwe ‘scalper’, een megagrote freesmachine om aluminiumplaten zuiver te maken. De nieuwe machine wordt in gebruik genomen terwijl de Europese industrie kampt met hoge energiekosten en de automobielsector slabakt.

De nieuwe freesmachine van Aluminium Duffel dient om de bovenste laag van aluminium blokken van onzuiverheden te ontdoen. Dat is nodig om het walsproces voort te zetten. Tot nu toe werd een deel van de platen gefreesd in het voormalige zusterbedrijf in Koblenz. ‘Onze breedste platen, die essentieel zijn voor onze klanten in de automotive sector, worden nu in eigen beheer gefreesd, wat ons meer onafhankelijkheid geeft’, zegt Koen Libbrecht, general manager bij Aluminium Duffel.
Een deel van het freeswerk werd wel in eigen beheer in Duffel uitgevoerd. ‘Deze machine was vijftig jaar oud. We hopen dat de nieuwe ook zo lang meegaat’, vertelde CEO Koen Libbrecht tijdens de officiële inhuldiging. De freesmachine kan blokken van tien tot 25 ton aan met lengtes tot zeven meter.
De fabriek in Duffel heeft lastige jaren achter de rug. Midden 2022 werd het overgenomen door American Industrial Partners (AIP), een industrieel investeringsfonds. Dat ziet blijkbaar toekomst in de productie van aluminium in Europa. De fabriek met ruim duizend werknemers kan tweehonderdduizend ton aluminium per jaar verwerken tot platen of rollen.
Voor de helft van zijn omzet is het bedrijf afhankelijk van de automotive waarvoor het onderdelen voor koetswerk levert en behuizingen voor batterijen. Het feit dat deze sector slecht draait, laat zich ook voelen in Duffel. ‘Het is niet zo dat dit de hele fabriek onderuit haalt, maar we zien wel druk’, vertelt Libbrecht aan Trends.