Zoeken
 
 

Directeur Agoria: 'We moeten een tandje bijsteken'


Brussel, 20 juni 2018
In vergelijking met 27 andere Europese topregio's scoort Vlaanderen met een tiende stek niet slecht. Toch moeten we een tandje bijsteken om op relatief korte termijn naar de Top 3 door te stoten. 'Om de top te bereiken, moeten we een aantal uitdagingen - maatschappelijke en andere - overwinnen', meent Peter Demuynck, algemeen directeur Agoria Vlaanderen.

Dat is de gedeelde verantwoordelijkheid van de burgers, werknemersorganisaties, bedrijven en overheid. Dit vanuit het besef dat de technologische industrie niet enkel van groot economisch belang is maar ook op maatschappelijk vlak een cruciale impact heeft. Om de vooropgezette doelstelling te bereiken zet Agoria de campagne ‘Tech Matters' op. Peter Demuynck, algemeen directeur Agoria Vlaanderen: ‘Creëer een omgeving waarin Vlaanderen tot de Top 3 van de technologische hotspots in Europa kan doorgroeien'

 

Fundamenteel

Met 200.000 directe en 270.000 indirecte jobs is de technologische industrie in Vlaanderen van fundamenteel belang. De sector is goed voor 20 procent van de totale Vlaamse export en nagenoeg de helft (47 procent of 1,87 miljard euro) van alle private inspanningen voor onderzoek & ontwikkeling. ‘Naast de economische impact tekent de technologische industrie echter ook voor een erg belangrijke maatschappelijke impact, die zowel van technologische als niet-technologische aard is. Zo maakt een airco-product van Daikin het bijvoorbeeld mogelijk dat een baby van drie maanden bij 35° probleemloos van een goede nachtrust kan genieten. Maar daarnaast biedt de technologische industrie producten en diensten die tot doel hebben om onze levenskwaliteit op verschillende domeinen te verbeteren. Denk daarbij aan talentontwikkeling, duurzaamheid, veiligheid, gezondheid, comfort, connectiviteit en entertainment', aldus Peter Demuynck. 


Technologische hotspot 

Die maatschappelijke relevantie ligt aan de basis van de ambitie van Agoria om Vlaanderen op relatief korte termijn tot een technologische hotspot uit te bouwen, die tot de Top 3-regio's in Europa hoort. Op vlakken als onderwijs, well-being, innovatie, economische performantie en internationaal ondernemen scoren we OK tot zeer goed. Op een aantal punten presteren we evenwel ondermaats.

 

Lifelong learning

‘We moeten een tandje bijsteken en geen vrede nemen met een zesjes-cultuur. Lifelong learning blijft een gigantische uitdaging. Nergens elders in Europa volgen minder werknemers, na hun basisopleiding, nog een bijkomende opleiding in Vlaanderen. Lifelong learning maakt het nochtans mogelijk mensen tot op hogere leeftijd inzetbaar te houden. De krapte op de arbeidsmarkt en de mismatch tussen vraag en aanbod nopen tot het opleiden van technologisch talent, onder meer via STEM-opleidingen en duaal leren. Dat zal hoe dan ook moeten worden aangevuld met slimme migratie, een domein waarop we momenteel niet zo sterk presteren.

 

Interactie

Ander werkpunt is de digitalisering, voornamelijk op overheidsvlak. In Vlaanderen is weinig digitale interactie tussen burgers, bedrijven en overheid. Bedrijven worden dan weer geconfronteerd met een digitaliseringstsunami. De 'Digital Journey Tracker' van Agoria en Sirris biedt hen op praktische wijze inzicht in wat digitalisering voor hen kan betekenen en leidt hen toe naar die domeinen die voor hen relevant zijn. Tot slot dient ook werk gemaakt van een aantal maatschappelijke uitdagingen die de uitbouw van een technologische hotspot in de weg staan. Denk daarbij aan de problematiek rond mobiliteit en luchtkwaliteit. Een technologische hotspot kan enkel tot stand komen in een regio die in de meest brede zin leefbaar is', zo nog onze gesprekspartner.

 

Technologie: job-changer

Zullen er jobs verdwijnen door automatisering, robotisering, cobots, ... ? Ongetwijfeld. 'Maar tegelijk creëert technologie ook nieuwe arbeidsplaatsen en maakt het bepaalde jobs ook ergonomischer, veiliger en boeiender. Door sterker in te zetten op Industrie 4.0 en customized production zal het op gang gekomen ‘reshoring'-proces zich verder ontwikkelen. ‘Zowel omwille van het economisch als ecologisch belang moeten we blijven werken aan een omgevingskader waarin de technologische industrie kan blijven gedijen. De trein van de digitalisering heeft zich op gang getrokken. Voor onze technologische bedrijven is het zaak die trein niet te missen. Zoniet lopen we in de toekomst welvaart mis en zullen we aan welzijn inboeten', waarschuwt Peter Demuynck. 

print deze pagina mail door stel uw vraag
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Ondernemerszaken

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

5 Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke krant met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
Verschillende specials waarin u uw bedrijf of product specifiek onder de aandacht kunt brengen
 5.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren
   

 
 

Nog geen abonnement?

Met Vraag&Aanbod België kunt u: 

 

Vraag&Aanbod België
1. 

Scherp en gericht inkopen:
u vindt wekelijks aantrekkelijke aanbiedingen van leveranciers

 2.

Eenvoudig op de hoogte blijven
van actuele ontwikkelingen, nieuwe producten en technieken binnen het industriële  midden- en kleinbedrijf.

      

Abonnement afsluiten

  

 
 

Wekelijkse nieuwsbrief Maakindustrie

Nieuwsbrief icoonIedere woensdag verschijnt er een e-mailnieuwsbrief voor en door de Belgische maakindustrie. Wilt u deze ontvangen?

Meld u dan nu alvast aan voor de toekomstige e-mailnieuwsbrief.