De definitie van een familiebedrijf is dat meer dan 50 procent van het eigendom toebehoort aan één familie, een meerderheid of tenminste twee leden van de leiding zijn afkomstig uit één familie en één familie heeft beslissende invloed op de bedrijfsstrategie en opvolgingsbeslissingen.
Het gaat vaak om bedrijven opgericht door opa, in de meeste gevallen alleen gestart en uitgegroeid tot een respectabele onderneming, overgenomen door zijn zoon, die het dan weer graag door wil zetten naar de volgende generatie.
Groot en klein, ze zijn er volop en vroeg of laat krijgen deze bedrijven met de overname te maken. En het geeft vaak een goed gevoel als het bedrijf wordt overgenomen door een familielid. Deze is bekend met het bedrijf en de historie en in veel gevallen er zelf al in werkzaam waardoor het overnameproces wellicht redelijk soepel zal verlopen.
Wat belangrijk is dat voor de overname ruim de tijd wordt genomen. Het advies is om zeker een jaar of vijf voordat de overname een feit moet zijn, wordt begonnen met de voorbereidingen. Het lijkt een enorm lange tijd, maar in de praktijk blijkt dit wel noodzakelijk.
Bovendien zijn er best veel organisaties die het overnameproces uitstekend kunnen begeleiden. Het Instituut voor het Familiebedrijf (IFB) is een kenniscentrum voor familiebedrijven in Vlaanderen en biedt ondersteuning.
Het IFB wil familiebedrijven informeren, adviseren en begeleiden bij alle aspecten die familiaal ondernemen typeren. Zo wil het instituut bijdragen tot de professionalisering, continuïteit en verdere ontwikkeling van de familiebedrijven in Vlaanderen.
En een keer per jaar organiseert het IFB de Dag van het Familiebedrijf. Dit congres heeft telkens plaats in oktober en is bedoeld voor bedrijfsleiders en bestuurders van familiebedrijven, maar ook voor hun medewerkers.
Wellicht een keer de moeite waard om dit congres te bezoeken.
Rolf Elling, hoofdredacteur
Reageren:
E-mail:mailto:rolfelling@vraagenaanbod.nl
Twitter: @venabelgie_rolf
Facebook: www.facebook.com/venabelgie
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
1. | Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie |
2. | Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie |
3. | Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken |
4. | U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren |
Iedere woensdag verschijnt er een e-mailnieuwsbrief voor en door de Belgische maakindustrie. Wilt u deze ontvangen?
Meld u dan nu aan voor de e-mailnieuwsbrief