Toch blijft de Graydon betaalindex nog steeds op laag niveau steken: de waarden die voor de aanvang van de crisis in 2008 werden behaald zijn nog ver te zoeken.
Reeds in het eerste kwartaal van 2012 verslechterde het betaalgedrag opnieuw om - zij het minder uitgesproken dan in 2011 - verder door te zakken in het tweede kwartaal. In de 2e jaarhelft van 2012 werd, ten opzichte van de eerste jaarhelft, een verbetering op het vlak van het betaalgedrag waargenomen, en werd met een score op federaal niveau van respectievelijk 100,25 en 100,21 (tegenover 99,94 en 99,98 in 2011) voor het eerst sinds einde 2010 een indexscore van meer dan 100 behaald. Het was ondertussen al zeven kwartalen geleden dat we een dergelijk niveau waarnamen. Die verbetering zet zich nu, gedurende het eerste kwartaal 2013 verder met een stijging van de index naar 100,97 punten.
De verbetering van de afgelopen drie trimesters is hoofdzakelijk het gevolg van de betere opvolging van onbetaalde facturen en de striktere betaalafspraken tussen bedrijven. Steeds meer ook mikken bedrijven, die het zich nog kunnen permitteren omdat ze wel over cashreserves beschikken, op afspraken waarbij contante betaling in ruil voor korting wordt bedongen. Anderzijds: als gevolg van de opeenvolgende crisisgolven heeft een belangrijke groep ondernemingen duidelijk blijvende moeilijkheden om haar facturen tijdig te vereffenen, wat zich vertaalt in een neerwaartse trend in onze betaalindex sinds 2008.
Toch mogen we de remonte die hier wordt waargenomen niet wegrelativeren: wie de evolutie van de Graydon Betaalindex bestudeert zal vaststellen dat deze, vanaf de ontwikkeling ervan in 2002, een patroon vertoont dat zeer nauw aansluit bij de economische tendensen van de afgelopen jaren, ze zelfs tot op zekere hoogte voorspelt. De nog steeds zwakke maar systematische verbetering van de index doet dus vermoeden dat het Belgische bedrijfsleven geleidelijk uit het diepe crisisdal kruipt.
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
1. | Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie |
2. | Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie |
3. | Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken |
4. | U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren |
Iedere woensdag verschijnt er een e-mailnieuwsbrief voor en door de Belgische maakindustrie. Wilt u deze ontvangen?
Meld u dan nu aan voor de e-mailnieuwsbrief