In 2010 maakte 27 procent van de ondernemers en kmo's gebruik van sociale media voor professionele beroepsdoeleinden. Vier jaar later is dat aantal gestegen tot 53 procent, zo blijkt uit onderzoek van NSZ, afgenomen bij 426 ondernemers en kmo's. Deze opmerkelijke stijging is te verklaren door de groeiende aandacht voor sociale media, die ook vaak in kranten en magazines, maar ook tijdens televisieprogramma's uitvoerig vermeld en gebruikt worden. Ondertussen zijn de meest courante sociaalnetwerksites uitgegroeid tot sterke en bekende merknamen, die niet alleen steeds meer particulieren, maar ook steeds meer bedrijven aantrekken. Dat is volgens NSZ een goede zaak. Sociale media laten ondernemingen toe om op rechtstreekse wijze met hun klanten en prospecten te communiceren en zijn ook handig bij het inwinnen van professionele informatie en het onderhouden van allerhande contacten.
Facebook blijkt nog steeds de populairste sociaalnetwerksite die ondernemers en kmo's inschakelen voor beroepsdoeleinden, gevolgd door LinkedIn en Google+. Twitter blijft, ondanks de frequente aandacht voor het medium en bepaalde tweets, achterop hinken. 54 procent van de ondernemers en kmo's is per week minder dan één uur bezig met hun sociale mediagebruik, terwijl 28 procent er al snel drie uur per week insteekt en 13 procent er meer dan 5 uur per week aan besteedt.
De meeste ondernemers (36 procent) wenden sociaalnetwerksites aan om te netwerken en een netwerk te creëren met hun klanten. Op die manier zijn die laatste snel op de hoogte van nieuwe producten of diensten die aangeboden worden, promoties, opendeurdagen en zo meer. Ook voor marketing (33 procent) en zelfs verkoop (19 procent) zijn sociale media dankbare kanalen voor ondernemingen. Opmerkelijk is wel dat slechts 3 procent van de kmo's Facebook, LinkedIn en consoorten inschakelt wanneer ze op zoek gaan naar nieuwe medewerkers. Nochtans lenen sociale media zich hier ook uitstekend toe: vacatures bereiken snel een groot publiek wanneer ze verspreid worden via dergelijke kanalen.
De opmars die sociale media bij ondernemers en kmo's gemaakt heeft de afgelopen jaren is opvallend, maar dat hoeft niet te verbazen. Niet alleen is het gebruik ervan goedkoop en eenvoudig, sociale media laten ook toe om meteen gericht met de juiste doelgroep te communiceren. Ze kunnen zelfs kostenbesparend werken omdat ondernemingen minder advertenties moeten boeken en minder promotiemateriaal, zoals flyers en brochures en dergelijke, moet laten drukken.
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
1. | Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie |
2. | Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie |
3. | Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken |
4. | U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren |
Met Vraag&Aanbod België kunt u:
1. | Scherp en gericht inkopen: | |
2. | Eenvoudig op de hoogte blijven |
Iedere woensdag verschijnt er een e-mailnieuwsbrief voor en door de Belgische maakindustrie. Wilt u deze ontvangen?
Meld u dan nu aan voor de e-mailnieuwsbrief