Zoeken
 
 

Ruim de helft kmo's schakelt sociale media in voor professionele doeleinden


Brussel, 29 oktober 2014
Meer dan de helft van de ondernemers en de kmo's (53 procent meer bepaald) maakt professioneel gebruik van sociale media, voornamelijk om te netwerken en voor sales- en marketingdoeleinden. Dat blijkt uit onderzoek dat NSZ (Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen) realiseerde bij 426 ondernemers en kmo-zaakvoerders.

In 2010 maakte 27 procent van de ondernemers en kmo's gebruik van sociale media voor professionele beroepsdoeleinden. Vier jaar later is dat aantal gestegen tot 53 procent, zo blijkt uit onderzoek van NSZ, afgenomen bij 426 ondernemers en kmo's. Deze opmerkelijke stijging is te verklaren door de groeiende aandacht voor sociale media, die ook vaak in kranten en magazines, maar ook tijdens televisieprogramma's uitvoerig vermeld en gebruikt worden. Ondertussen zijn de meest courante sociaalnetwerksites uitgegroeid tot sterke en bekende merknamen, die niet alleen steeds meer particulieren, maar ook steeds meer bedrijven aantrekken. Dat is volgens NSZ een goede zaak. Sociale media laten ondernemingen toe om op rechtstreekse wijze met hun klanten en prospecten te communiceren en zijn ook handig bij het inwinnen van professionele informatie en het onderhouden van allerhande contacten.

 

Facebook, LinkedIn en Google+

Facebook blijkt nog steeds de populairste sociaalnetwerksite die ondernemers en kmo's inschakelen voor beroepsdoeleinden, gevolgd door LinkedIn en Google+. Twitter blijft, ondanks de frequente aandacht voor het medium en bepaalde tweets, achterop hinken. 54 procent van de ondernemers en kmo's is per week minder dan één uur bezig met hun sociale mediagebruik, terwijl 28 procent er al snel drie uur per week insteekt en 13 procent er meer dan 5 uur per week aan besteedt.

De meeste ondernemers (36 procent) wenden sociaalnetwerksites aan om te netwerken en een netwerk te creëren met hun klanten. Op die manier zijn die laatste snel op de hoogte van nieuwe producten of diensten die aangeboden worden, promoties, opendeurdagen en zo meer. Ook voor marketing (33 procent) en zelfs verkoop (19 procent) zijn sociale media dankbare kanalen voor ondernemingen. Opmerkelijk is wel dat slechts 3 procent van de kmo's Facebook, LinkedIn en consoorten inschakelt wanneer ze op zoek gaan naar nieuwe medewerkers. Nochtans lenen sociale media zich hier ook uitstekend toe: vacatures bereiken snel een groot publiek wanneer ze verspreid worden via dergelijke kanalen.

 

Kostenbesparend

De opmars die sociale media bij ondernemers en kmo's gemaakt heeft de afgelopen jaren is opvallend, maar dat hoeft niet te verbazen. Niet alleen is het gebruik ervan goedkoop en eenvoudig, sociale media laten ook toe om meteen gericht met de juiste doelgroep te communiceren. Ze kunnen zelfs kostenbesparend werken omdat ondernemingen minder advertenties moeten boeken en minder promotiemateriaal, zoals flyers en brochures en dergelijke, moet laten drukken.

print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Ondernemerszaken

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren
   

 
 

Nog geen abonnement?

Met Vraag&Aanbod België kunt u: 

 

Vraag&Aanbod België
1. 

Scherp en gericht inkopen:
u vindt wekelijks aantrekkelijke aanbiedingen van leveranciers

 2.

Eenvoudig op de hoogte blijven
van actuele ontwikkelingen, nieuwe producten en technieken binnen het industriële  midden- en kleinbedrijf.

      

Abonnement afsluiten

  

 
 

Wekelijkse nieuwsbrief Maakindustrie

Nieuwsbrief icoonIedere woensdag verschijnt er een e-mailnieuwsbrief voor en door de Belgische maakindustrie. Wilt u deze ontvangen?

Meld u dan nu aan voor de e-mailnieuwsbrief