Zoeken
 
 

Impact twitteren wordt onderschat


Deventer (NL), 15 juli 2014
Auteur:
Rolf Elling
Binnen onze uitgeverij MYbusinessmedia (uitgever van deze krant Vraag & Aanbod) hebben we in totaal zo'n 32 uitgaven - papieren titels - en bijna veertig hieraan gerelateerde websites. Dat is best veel. In ieder geval genoeg om een goede indruk te krijgen hoe het is gesteld met het gebruik van internet binnen de diverse doelgroepen.

En de doelgroepen die we bereiken zijn breed en van heel diverse pluimage. Ze variëren van mode, mannen-, vrouwen- en kindermode, food, engineering en uiteraard de brede industriële maakindustrie.

Kijken we naar het twitter gebruik dan blijkt dat foodmerken nauwelijks omkijken naar twitter. Dit blijkt uit een onderzoek van communicatieadviesbureau Porter Novelli en Clipit social media monitoring onder de 55 grootste foodmerken in België en Nederland in de periode maart tot en met mei 2014.
Deze uitkomst vind ik op zijn zachts gezegd opvallend, ik had heel andere cijfers verwacht. Immers, de social media kanalen hebben nog al wat impact en een bepaald merk kan veel goeds, maar ook veel schade aanrichten.

 

Dat zou met het iinzetten van de social media kanalen  wel effectiever kunnen. Toch gebeurt dit volgens mij te weinig. Wat in elk geval naar voren komt is dat de grote(food)merken kansen tot audience engagement (publieke betrokkenheid) en de ontwikkeling hiervan laten liggen. Dat van de merken die wel een twitteraccount hebben zo'n groot deel daar niets mee doet, duidt misschien ook wel op luiheid en onverschilligheid.

 

Wellicht heeft het ook niet de hoogste prioriteit binnen de concerns. Toch genereren re-tweets of positieve reacties op tweets veel en krachtige PR. En wat ook heel belangrijk is bij social media als twitter is dat er wel actief moet worden gereageerd, ook bij negatieve feedback. Blijf vriendelijk is het advies.


Maar hoe zit het dan met onze maakindustrie? Het twitter gebruik komt schoorvoetend wel van de grond, zo kunnen we constateren. Ik zie wel dat het afhankelijk is van de inzet en kennis van de aanwezige medewerkers. Er moet wel een klik zijn om regelmatig te twitteren. Aan de andere kant wordt er ‘gewoon' hard gewerkt in de maakindustrie en heeft het twitteren absoluut niet de hoogste prioriteit. Maar dat kan snel veranderen.

 

Rolf Elling, hoofdredacteur

 

Reageren?

E-mail: mailto:rolfelling@vraagenaanbod.com

Twitter: @venabelgie_rolf

Facebook: http://www.facebook.com/venabelgie

print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Ondernemerszaken

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren
   

 
 

Wekelijkse nieuwsbrief Maakindustrie

Nieuwsbrief icoonIedere woensdag verschijnt er een e-mailnieuwsbrief voor en door de Belgische maakindustrie. Wilt u deze ontvangen?

Meld u dan nu aan voor de e-mailnieuwsbrief