Zoeken
 
 

Bayer in het tweede kwartaal 2015: meer winst


Leverkussen (DE), 4 augustus 2015
De Bayer groep zag in het tweede kwartaal van 2015 de omzet en winst aanzienlijk stijgen. Alle drie divisies droegen bij aan het gunstige resultaat. De groei van HealthCare en CropScience was aanzienlijk. Bij MaterialScience, waarin de kunststoffen zijn ondergebracht, waren de verkopen gelijk aan die van het eerste kwartaal 2014, maar de winst steeg met bijna 90 procent. Dit kwam vooral door de verbeterde vraag en de lagere materiaalkosten.

De omzet van MaterialScience steeg in het tweede kwartaal met 11,2 procent tot 3.185 miljoen euro (2e kwartaal 2014: 2.864 miljoen euro). Na verrekening van de wisselkoers- en portfolio-effecten was het resultaat ongeveer gelijk aan dat van het eerste kwartaal. 'Het volume nam in alle werelddelen toe. Aan de andere kant waren er negatieve prijseffecten, met name bij polyurethanen', aldus president-directeur Marijn Dekkers van Bayer. De grondstofprijzen daalden sterk ten opzichte van 2014.

 

De omzet van de subdivisie polyurethaan (grondstoffen voor schuim) daalde met 2,9 procent. De toename van de verkochte hoeveelheden compenseerde niet volledig de sterke daling van de verkoopprijzen.

 

De subdivisie polycarbonaat zette 5,3 procent meer om. In alle regio werd meer polycarbonaat verkocht, voornamelijk door de grotere vraag vanuit de auto-industrie. De verkoopprijzen daalden ten opzichte van het eerste kwartaal 2014.

 

De omzet van de subdivisie Coatings, Adhesives, Specialties steeg met 6,0 procent door grotere verkopen. De verkoopprijzen lagen iets onder het niveau van het tweede kwartaal 2014.

De EBITDA voor speciale posten van Bayer MaterialScience verbeterde met 87,4 procent tot 506 miljoen euro (2e kwartaal 2014: 270 miljoen euro). De daling van de verkoopprijzen werd ruim voldoende gecompenseerd door de daling van de prijzen van de basisgrondstoffen.

 

Bayer MaterialScience wil in 2015 het volume verder laten groeien, terwijl de verkoopprijzen dalen. Dit

zal leiden tot een lagere omzet op basis van wisselkoers- en portfolio-aanpassingen. De groep verwacht echter wel een hogere EBITDA.

 

www.bayer.com

 

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws, markttrends en productinnovaties in de maakindustrie?
Meld u dan gratis aan voor de wekelijkse nieuwsbrief.

 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren