Zoeken
 
 

Ondernemers voor het derde jaar negatief gestemd


Vlaanderen, 24 september 2024
Het is slecht gesteld met het vertrouwen van Belgische ondernemingen. Na enkele kwartalen met lichte verbetering tuimelt de Unizo kmo-barometer weer naar beneden. Vooral de stijgende loonkosten zouden erin hakken.
Kmo's zijn het meest pessimistisch over de economie (-44,6 procent punt), laattijdige betalingen (-20,4 procent punt) en de evolutie van hun rendabiliteit ten opzichte van vorig kwartaal (-17,2 procent punt). Dit alles blijkt uit de Unizo kmo-barometer die periodiek het ondernemersvertrouwen toetst. Voor de barometer werden 628 Vlaamse ondernemers ondervraagd.

Met een negatieve score van -11,5 procentpunt tekent de Unizo kmo-barometer voor het twaalfde kwartaal op rij een negatieve score op. Het algemeen ondernemersvertrouwen is daarmee nu al drie jaar negatief, alhoewel er vorige twee kwartalen een lichte verbetering zichtbaar was en de score op ‘maar' -7,2 lag.

Rentabiliteit onder druk

‘Door onder meer de stijgende loonkosten staat de rendabiliteit onder druk', zegt Unizo-topman Danny Van Assche. ‘De stijging van de loonkost is gigantisch. Een vijfde erbij op vier jaar tijd. Dat zet druk op kmo's om de gestegen kosten door te berekenen in de verkoopprijzen, maar niet elke onderneming - zeker niet de kleinere - slaagt daar in. Het alternatief is besparen op andere soorten kosten of op investeringen, door in te boeten op rendabiliteit of door de financiële reserves aan te spreken.'

 

Regeringsvorming in Vlaanderen

De loonbarometer wordt gepresenteerd op het moment dat de onderhandelingen over een Vlaamse regering hun ontknoping naderen. ‘Zowel de federale als de Vlaamse regering hebben de mogelijkheid om hierop in te grijpen en ondernemers te ondersteunen', aldus Unizo, dat ook bezorgd is over de schrapping van de doelgroepkortingen op Vlaams niveau.

 

Vlaanderen heeft de bevoegdheid om RSZ-verminderingen uit te werken voor bepaalde doelgroepen die het moeilijker hebben op de Vlaamse Arbeidsmarkt. Via die financiële prikkeling worden werkgevers gestimuleerd om die groepen aan te werven. Vlaanderen kent zo drie doelgroepen: kortgeschoolde jongeren, ouderen (58+) en personen zonder recente en duurzame werkervaring.

 

Zorgen over doelgroepvermindering

‘We zijn zeer bezorgd dat de doelgroepvermindering definitief zou sneuvelen. De Vlaamse Regering stelde altijd dat ze het beter zou doen dan het federale beleidsniveau, ook wat de lasten op arbeid betreft. We zien nu dat Vlaanderen de werkgevers met een bijkomende lastenverhoging dreigt op te zadelen nadat de doelgroepvermindering de voorbije jaren al met honderden miljoenen euro's werd verminderd. Dat is geen ondernemersvriendelijk beleid', aldus Van Assche.

 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren