De voornaamste boosdoener voor de krimpende winstmarges van onze kmo's is de toenemende inflatie. Dit is geen verrassing, aangezien 43 procent van de kmo's in de handel hun verkoop ziet dalen omdat ze genoodzaakt zijn hun prijzen te verhogen. Bovendien geeft meer dan een op de vijf handelsbedrijven dat ze een negatieve nettowinstmarge verwachten.
KMO Barometer: een graadmeter voor de economie
Het tweejaarlijkse onderzoek, biedt inzicht in de zakelijke uitdagingen van kmo's, waaronder financiën, de rol van nieuwe technologieën, maatschappelijk verantwoord ondernemen en human resources. 'De resultaten van het onderzoek laten zien waar kmo's van dromen én waar ze wakker van liggen', vat Chris Spaander samen. Het onderzoek werd gehouden in het eerste kwartaal van dit jaar, met input van in totaal 1.093 respondenten, waarvan 527 in België.
Naast een algemeen kmo-rapport genereert de enquête ook representatieve rapporten voor specifieke sectoren, zoals productie en handel.
Verbetering van de winstmarges
In het onderzoek komt sterk naar voren dat inflatie invloed heeft op de manier waarop kmo's in de handel hun marges willen verbeteren. Zo geeft 53 procent van de ondernemers de voorkeur aan stevige onderhandelingen met hun leveranciers om dit doel te bereiken. 'Met tien procent meer dan voorgaande jaren is dit meteen het belangrijkste middel om hun marges te verbeteren.'
De conclusie is onvermijdelijk dat handelsbedrijven meer dan ooit in een onderhandelingspositie zitten om hun winstgevendheid te beschermen. Toch hoeven ze zich hier niet toe te beperken, volgens Chris Spaander. 'Natuurlijk kan je ook je prijzen verhogen, maar dan moet je wel meer of betere service bieden. Anders bestaat het risico dat je klanten verliest die een dergelijke prijsverhoging niet accepteren.'
Optimalisatie van bedrijfsprocessen
Een alternatieve en vaak over het hoofd geziene methode om de winstmarges te verbeteren, is het optimaliseren van bedrijfsprocessen, van orderverwerking tot het stroomlijnen van de goederenstroom. Dit kan je doen met behulp van een professioneel ERP-systeem. 'Bij orderverwerking komt het er bijvoorbeeld op neer dat je het aantal contactmomenten met een order maximaal gaat beperken', legt Chris Spaander uit. 'Dit geldt ook voor het verminderen van papiergebruik. Dit leidt niet alleen tot tijdwinst en extra efficiëntie, maar vermindert ook het risico op menselijke fouten.'
Slimme handelssoftware
'Wij beschikken zelf over slimme handelssoftware. Die samen met onze geïntegreerde boekhouding en apps zorgt voor een oplossing die je ondersteunt in je groei en met je meegroeit.', geeft Chris Spaander nog mee. 'Tegelijk beschikken we over een uitgebreid ecosysteem van partners, wat het voor klanten extra makkelijk maakt om te groeien met onze producten en bijvoorbeeld ook een webshop aan ons ERP te koppelen. Zo houden ze met Exact probleemloos grip op al hun bedrijfsprocessen.'
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
1. | Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie |
2. | Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie |
3. | Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken |
4. | U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren |