Zoeken
 
 

Slechts één op twee bedrijven heeft digitale beveiligingsstrategie


16 mei 2023
Op het vlak van cyberveiligheid heeft slechts één op de twee bedrijven een eigen digitale beveiligingsstrategie. Dat blijkt uit een digitale scan van 2.000 bedrijven door Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen. Die digiscan levert een beeld op van hoe digitaal matuur een onderneming is.

De cijfers rond cyberveiligheid zijn wel een verbetering ten opzichte van 2020 toen slechts veertig procent van de bedrijven een digitale beveiligingsstrategie had. Inzetten op cyberveiligheid is dringend noodzakelijk gezien één op de acht ondernemingen in Vlaanderen vorig jaar getroffen werd door een cyberaanval, zo blijkt uit de cybersecurity-barometer.

 

'Onze bedrijven zijn vandaag onvoldoende mee met de digitale omslag. Zowat de helft van onze ondernemingen gaat onder de lat door, zowel qua cyberveiligheid als artificiële intelligentie. Laat deze resultaten een wake-up call zijn. Zonder digitale beveiligingsstrategie zijn ondernemingen kwetsbaar in een snel digitaliserende omgeving. Voka wil ondernemingen bijstaan en biedt verschillende oplossingen aan. Samen groeien vereist een sterke digitale versnelling', zegt Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka .


Tijdens Diginoon, een Voka-event om bedrijven warm te maken voor verdere digitalisering, benadrukt Vlaams minister van Economie, Werk, Innovatie en Landbouw Jo Brouns het belang van een digitale versnelling: 'Bedrijven en sectoren die te weinig inzetten op digitalisering moeten we bij de les brengen. Met de cijfers van de Voka digiscan in de hand weten we waar we moeten ingrijpen.'


De digitale doorlichting ging van start in augustus 2020. Sindsdien namen iets meer dan 2.100 bedrijven deel en boden een inkijk in hun digitale strategie. De doorlichting vindt plaats in samenwerking met Deloitte Private en met ondersteuning van Vlaio (Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen).

 

Grote verschillen tussen sectoren

De kloof tussen grote en kleine bedrijven valt op, grote bedrijven doen het dubbel zo goed dan kleine op vlak van digitale transformatie. Die kloof is nergens in Europa zo groot als bij ons. Zo hebben kmo's een grote achterstand op het vlak van data-analyse.

 

'Onze kmo's lopen achterop, maar dat kan snel keren. Kmo's hebben weliswaar minder middelen en mankracht dan grotere ondernemingen, maar door hun kleinere schaal zijn kmo's wendbaarder om veranderingsprocessen op gang te brengen en uit te voeren. Kmo's hebben een sterke band met de klant wat hen een enorm strategisch voordeel kan opleveren in de concurrentieslag met puur online spelers', vertelt Mark Andries, Administrateur-Generaal VLAIO.


Ondernemingen in de dienstensector scoren significant beter dan bedrijven uit de maakindustrie. Dienstenleveranciers zijn doorgaans wendbaarder. Ze worden al langer geconfronteerd met klanten die op zoek zijn naar oplossingen, eerder dan naar producten, wat maakt dat ze een terugverdienmodel hebben dat zich beter leent voor digitale transformatie.

 

 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren