Zoeken
 
 

Elektrificatie wagenpark goed voor Belgische werkgelegenheid


Vorst, 16 november 2021
Audi gaat zijn Q8 e-tron in Brussel laten bouwen. De elektrificatie in de automotive en de keuze voor België als productieland betekent ook voor de Vlaamse maakbedrijven goed nieuws.

Audi-topman Markus Düsmann was deze maand bij Audi Brussels getuige van de productie van de acht miljoenste auto in Vorst, nabij Brussel. Onder de exemplaren die van de band gerold zijn, bevinden zich ook de elektrische modellen: de Audi e-tron en de e-tron sportback.

 

Als mogelijk de productie van de SUV e-tron in 2026 ten einde loopt, staat het volgende model al klaar: Düsmann bevestigde tijdens het bezoek dat ook de productie van de Q8 e-tron in Vorst zal plaatsvinden. Dit moment is gepland voor 2026. 'We namen de beslissing om de Q8 e-tron in Brussel te produceren omdat we hier een erg toekomstgerichte fabriek hebben', laat hij aan persagentschap Belga weten.

 

Dit betekent niet alleen goed nieuws voor de drieduizend werknemers van het bedrijf, ook de toeleveranciers zijn hier zeker van toekomstige opdrachten. Zo is Audi een belangrijke klant van de Snop Group uit Gent dat 160 mensen op de loonlijst heeft staan. Nadat eerder dit jaar de wagenbouwer de productie moest remmen door een gebrek aan chips, werd dat gelijk gevoeld bij Snop Group.

 

Ook Volvo Cars in Gent is een belangrijke werkgever in de regio. Het heeft bijna zevenduizend mensen op de loonlijst staan en betrekt eveneens een gedeelte van haar onderdelen in België. De Belgische fabriek is binnen de groep een pionier in de elektrificatiestrategie van het bedrijf. De fabriek kreeg de productie van de eerste twee elektrische Volvo-modellen toegewezen.

 

Automotive belangrijk voor metaalverwerkende kmo's

John Spronck, voorzitter Vlamef, de beroepsvereniging van de Vlaamse kmo-bedrijven in de metaalsector, reageert verheugd op de ontwikkelingen in de automotive en het feit dat autobedrijven België aanduiden als productieland. 'Als het regent in de automotive, druppelt het bij de Vlamef-leden.'

 

Volgens Spronck is de automotive niet gelijk een klant van de kleine en middelgrote maakbedrijven als het gaat om onderdelen, ‘want daarvoor wordt veel gewerkt met grotere toeleveranciers'. Hij stelt daarentegen dat er veel mechanisatie bij het productieproces komt kijken en dat Vlamef-leden hier de vruchten wel degelijk van plukken. 'Denk aan het machinepark en de onderdelen en het onderhoud dat hiervoor vereist is', benadrukt hij.

 

Eerder lieten ook belangenvertegenwoordigers VOKA en Agoria al doorschemeren dat klimaattransitie, vergroening en bijbehorende elektrificatie van het wagenpark de Belgische maakindustrie geen windeieren hoeft te leggen.

 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren