Zoeken
 
 

Hoge energieprijzen houden metaalproductie in de greep, maakindustrie draait door


20 oktober 2021
Auteur:
Jerom Rozendaal
De staal-, zink- en aluminiumproductie draait nog steeds op een lager pitje als gevolg van de hoge energieprijzen. Voor maakbedrijven blijft het gebrek aan bepaalde componenten en dure grondstoffen het grootste probleem.

Als gevolg van de energieprijzen die de afgelopen maand naar recordhoogtes stegen, hebben onder andere staal-, zink- en aluminiumproducenten hun activiteiten, die uiterst energie-intensief zijn, op een lager pitje gezet.

 

Zo heeft ArcelorMittal 'selectieve productiepauzes' ingelast op haar Europese sites omdat de hoogovens niet rendabel kunnen draaien. De ingreep betreft enkel langstaalproducten en die maken ze in België niet, laat een woordvoerder aan Vraag&Aanbod weten. De fabriek in Gent draait dan ook gewoon door.

 

Een ander verhaal is dat van zinkfabrikant Nyrstar dat in de tweede helft van vorige week de productie in drie Europese smelters tot de helft verminderde. Productie is onder de huidige energieprijzen niet meer rendabel. ‘Vandaag is deze productievermindering nog steeds van kracht', laat een woordvoerder weten. ‘Deze maatregel is van toepassing op onze smelters in Budel (Nederland), Balen (België) en Auby (Frankrijk).' Nyrstar verwacht nog niet in leveringsproblemen te komen en stelt dat de maatregelen geen impact hebben op de tewerkstelling.

 

Maakbedrijven zijn niet energie-intenstief

Dirk Torfs, directeur van de onderzoeksinstelling Flanders Make die zich op de Vlaamse maakindustrie richt, stelt dat vooral bedrijven geïmpacteerd zijn die energie-intensieve productieprocessen hebben. ‘Denk aan de materiaalsector, de papierindustrie, de glastuinbouw, de voedingsmiddelensector (gezien de hoge nood aan warmte voor bijvoorbeeld bakken en drogen en de chemische sector).' Hij benadrukt dat het een wereldwijd probleem betreft, waardoor Europese en Belgische bedrijven niet extra hard geraakt worden.

 

be

De maakindustrie kampt nog steeds met bevoorradingsproblemen.(Foto: Volvo Cars)

 

Volgens Torfs valt de impact van de hoge energieprijzen op het doorsnee maakbedrijf mogelijk mee, alhoewel het zeker aan de marges kan knabbelen. ‘De laatste jaren zijn er al veel inspanningen geleverd om de energiekosten te verlagen, zowel bij de productie als bij het gebruik van de maakindustrieproducten. Dit was goed voor het klimaat, maar dit zorgt er nu ook voor dat de hoge energieprijzen niet te veel impact hebben.'

 

Stokkende supply chain blijft grootste probleem

Een groter probleem dan de hoge energiekosten zijn de aanslepende leveringsproblemen, aldus Torfs. ‘De meeste maakbedrijven hebben vandaag meer problemen om hun klanten te bedienen ten gevolge van de schaarste aan componenten en de stijgende prijzen van componenten door de gestegen materiaalprijzen.'

 

Breuken in de supply chain brengen hoge, onverwachte kosten met zich mee. ‘Niet alleen zijn er meer mensen nodig om de sourcing problemen op te lossen, maar ook elke dag opnieuw moet de productie steeds weer herpland worden en zijn mensen minder efficiënt in het uitvoeren van hun taken. Dit alles heeft een veel grotere impact op de kosten terwijl de verkoopprijzen vast liggen', aldus de expert.

 

Volvo Cars in Gent, dat de productie enkele weken geleden noodgedwongen enige tijd moest stilleggen wegens een gebrek aan chips, beaamt dit. Alhoewel de situatie verbeterd is, wordt er niet op volle kracht gewerkt volgens woordvoerder Barbara Blomme. ‘Het tekort aan microchips blijft de autosector parten spelen. Hier en daar moeten wij shiften schrappen, niet meer zo veel als voorheen, maar de situatie is nog steeds volatiel.'

 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

5 Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke krant met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
Verschillende specials waarin u uw bedrijf of product specifiek onder de aandacht kunt brengen
 5.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren