Zoeken
 
 

Machineering trekt ruim 4.000 bezoekers en laat exposanten tevreden achter


Brussel, 13 september 2021
Auteur:
Jerom Rozendaal
Met ruim 4.000 bezoekers is Machineering als eerste metaalbeurs in de Benelux behoorlijk bezocht. Belgische en Nederlandse ondernemers in de maakindustrie zagen na twee beursloze jaren voor het eerst weer collega’s, concurrenten en nieuwe technologie.

87 standhouders en 4.453 bezoekers, waaronder 314 studenten, waren vorige week naar Brussels expo afgezakt om getuige te zijn van de eerste metaalbeurs in de Benelux sinds corona. ‘Het is fantastisch om weer onder collega's en klanten te zijn', vertelde Erik Goven, area-manager van Bystronic, aan de start van de beurs op woensdag 8 september.

 

Twee dagen later is hij nog dezelfde mening toegedaan. ‘De beurs was zeker de moeite waard. Wij hebben kwalitatieve bezoeken gehand en een aantal concrete aanvragen gekregen zelfs.' Ook Marc De Tollenaere van de gelijknamige importeur van metaalbewerkingsmachines spreekt van een geslaagde beurs. Met zo'n 250 vierkante meters hoorde het bedrijf tot de grootste standhouders. ‘Voorafgaand aan de beurs was ik ervan overtuigd dat er een grote beurshonger bestaat onder ondernemers in de maakindustrie die twee jaar lang de deur niet zijn uit geweest. Vandaar dat we groot hebben ingezet en dat lijkt geen verkeerde keuze, want we hebben een behoorlijk aantal aanvragen gekregen.'

 

Corona-noviteiten onthuld op de beurs

Beursorganisator IndustrialFairs beaamt dat bedrijven na twee beursloze jaren duidelijk behoefte hebben aan fysieke ontmoetingen. ‘Een beurs is een ideale gelegenheid om op één locatie veel aanbieders en technologie aan te treffen zonder dat je afzonderlijke afspraken moet maken. Beurzen dienen ook om inspiratie op te doen en nieuwe technologieën te ontdekken', aldus directeur Karl D'Haveloose.

 

trumpfDe Trumph TruArc Weld 1.000 zag tijdens corona het levenslicht. (Foto: Jerom Rozendaal)

 

Doordat er twee jaar geen beurzen plaatsvonden, is er volgens D'Haveloose sprake van een ‘innovatieblock'. Twee jaar na het uitbreken van de coronacrisis lijkt de ontwikkeling in de machinebouw inderdaad niet stil gestaan te hebben.

 

Op de stand van V.A.C. Machines uit Brugge komen we een Trumph TruArc Weld 1.000 tegen, een lascobot met eigen bron waarmee stukken op een tafel gelast kunnen worden en op een andere tafel in dezelfde ruimte voorbereidingen getroffen kunnen worden. Met een beweegbare scheidingsmuur kunnen beide tafels ook gescheiden van elkaar benut worden. ‘Dat bleek tijdens corona een schot in de roos', aldus een vertegenwoordiger van Trumph.

 

Automatisering door personeelstekort

Automatisering en robotisering zijn op de beurs hot items. De moeite om geschoold personeel te vinden, behoort samen met de hoge grondstofkosten tot de belangrijkste beurspraatjes. ‘Veel bezoekers vragen naar 5-assige freesmachines. Daarmee moeten stukken minder vaak opgespannen worden en vermindert dus de werklast. Ook gaat de productiviteit en precisie erop vooruit', vertelt Patrick Vaesen van Bender Belgium terwijl hij naar de Matsuura MX-520 wijst. De Japanse machine is uitgerust met een automatisch beladingssysteem met vier pallets.

 

benderEr is veel vraag naar automatisering en ook deze 5-assige Matsuura freesmachine is in trek. (Foto: Jerom Rozendaal)

 

Vaesen die met Bender ook in Nederland actief is, vertelt dat onze Noorderburen eerder gestart zijn met automatisering. ‘In Nederland is men een jaar of twaalf geleden begonnen met mechaniseren in de fijnmechanica. Je merkt nu dat deze ontwikkeling ook in België gaande is.' De machineverkoper is tevreden met het verloop van de eerste beurs sinds corona. ‘Beursdeelname is erg interessant om bestaande en nieuwe klanten op één locatie tegelijkertijd te zien. Als je dezelfde contacten persoonlijk wil langsgaan, zit je zes weken in de auto.'

 

Vooral op donderdag - de dag dat de beurs tot tien uur 's avonds open was, maar sommige bedrijven pas in de nacht het pand verlieten - heeft de Nederlander veel bedrijven zien passeren. ‘En op deze dagen nemen bedrijven de machineoperatoren ook mee.' De man aan de machine heeft volgens hem een belangrijke stem in de aanschaf van een machine. ‘Hij moet er immers mee werken', aldus Vaesen, die vertelt dat ook de gunningsfactor erg belangrijk is bij de verkoop van een machine. ‘Tachtig procent van de beslissing hangt af van het feit of men je de deal gunt.'

 

Digitale marketing

Ook belangrijk voor de verkoop is zichtbaarheid. ‘Vroeger grepen mensen naar de gouden gids, maar tegenwoordig wordt alles op internet opgezocht', vertelt Willem Neert, zaakvoerder van MEMA Machinery & Tool uit Londerzeel. Neert geeft aan hierom een tandje te willen bijschakelen op het gebied van digitale marketing. ‘Het is door corona niet zo gemakkelijk meer om een vertegenwoordiger langs te sturen. Dat is ook de reden waarom we meer aandacht willen besteden aan het online gebeuren en nu iemand in dienst hebben genomen die zich hier mee gaat bezig houden.'

 

mema

MEMA Machinery krijgt op de beurs veel vragen over de Teach-in draaibank van het Braziliaanse merk Romi. (Foto: Jerom Rozendaal)

 

MEMA Machinery & Tool is importeur van een rits aan metaalbewerkingsmachines met als belangrijkste merken het Taiwanese Leadwell en het Braziliaanse Romi. Vooral de Teach-in draaibanken van Romi doen het goed op de beursstand. ‘De machine is makkelijk in te stellen waardoor het interessant is voor stukwerk of kleine series', aldus Neert.

 

Ook DeraTech - producent van machines uit China met eindassemblage in België - is tijdens corona actief bezig geweest met digitale marketing. ‘We hebben een digitaal marketingonderzoek laten uitvoeren om onze positie in de markt beter inzichtelijk te krijgen', vertelt zaakvoerder Nico De Vooght.

‘Eén van onze actiepunten is het verbeteren van onze naamsbekendheid en daarbij geloof ik heilig in de kracht van internet en digitale marketing', vervolgt de ondernemer. Onderdeel van het marketingonderzoek is een zoekwoordenonderzoek. Hieruit moest blijken op welke sleutelwoorden bedrijven online zoeken naar een nieuwe machine. Op basis van de resultaten heeft DeraTech een Search Engine Advertisingcampage (SEA) uitgezet op internet waarbij het betaalt als klanten een advertentie aanklikken.

 

Bender maakt al langer gebruik van SEA om de online vindbaarheid van zijn machines te verbeteren. Eén van de zoekwoorden waar het voor betaalt is Matsuura België. Bij het ingeven van deze woorden in Google verschijnt de onderneming bovenaan de resultatenlijst.

 
print deze pagina
 

Reacties (1)

jxGCgH

cialis coupons She will know because I wake her with the screams and a few bad words none with the word god I will be honest with you ll

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren