Zoeken
 
 

Tweejarig renovatieproject uit blauw hardsteen opgeleverd


18 augustus 2021
Auteur:
Jerom Rozendaal
Na twee jaar onafgebroken arbeid heeft DAS Natuursteen een mega boogversiering uit Belgisch blauw hardsteen afgeleverd voor een spoorviaduct in Antwerpen.

Het betonnen spoorviaduct op de Draakplaats in Antwerpen is een historisch bouwobject uit de negentiende eeuw en spoorwegbeheerder Infrabel heeft kosten nog moeite gespaard om het monument, waar nog dagelijks treinen overheen rijden, in ere te herstellen. Terwijl het brugdek, de bovenleidingen en de rails zelf door spooraannemers onder handen genomen werd, was DAS Natuursteen uit Diest door Infrabel aangesteld voor de restauratie van de met Belgisch blauwe hardsteen versierde booggewelven aan het viaduct. Het ging om een vijftal sierbogen van rond het jaar 1900, waarvan er eentje nog intact was.

 

‘Het was de grootste klus uit ons bestaan', vertelt Donald Das, zaakvoerder van DAS Natuursteen uit Diest. ‘In totaal is er voor 135 kuub Belgisch blauwe hardsteen in de boogversiering verwerkt.' Kers op de taart waren drie kolossale afdekkronen met een gewicht van 2.000 kilo per stuk, waarbij de afwerking handmatig is gedaan.

 

Diamanten lint zaagt harsteen in stukken

Het hardsteen wordt gewoonlijk in brokken van acht tot tien ton aangeleverd door natuursteenleverancier Carrieres du Hainaut bij DAS Natuursteen waarna een draadzaag (een zaag met dimanten lint) de brokken in ruwe stukken zaagt. Dat proces kan uren duren. Als de ruwe brokken in platen verzaagd moeten worden, is de zaag tot 36 uur bezig. ‘De draadzaag draait dan ook dag en nacht', vertelt Das.

 

Nadat de grote brokken in kleinere stukken verdeeld zijn, worden deze met een fijnere zaag op maat van het te maken stuk gezaagd. ‘En daarna worden de stukken gefreest', legt Das de standaard procedure uit. In het geval van de Antwerpse boogversiering is daar nog een stuk handenarbeid bij gekomen. 'In het lasterboek van Infrabel was deze handmatige bewerking verplicht gesteld.'

 

Bij het opmaken van het lasterboek heeft Infrabel zich op oude bewerkingstechnieken gebaseerd. Het uiteindelijke doel was daarbij de enige overgebleven versieringsboog precies na te bootsen. ‘Na de afwerking, is er iemand van Infrabel langsgekomen om de stukken te keuren voordat zij op het viaduct gemonteerd zijn', vertelt Das.

 

Specialist in verschillende steensoorten

Blauw hardsteen is een van de specialiteiten van DAS Natuursteen dat zich voornamelijk toelegt op restauratieprojecten. Ook werkt het met witte steensoorten die in monumentale panden in Antwerpen en Brussel terug te vinden zijn. ‘En ook werken we regelmatig met ijzerzandsteen, hetgeen vaak in kerken terug te vinden is', voegt Das toe.

 

De ondernemer, die in totaal tien mensen op de loonlijst heeft staan, was blij met de megaklus van Infrabel tijdens de coronacrisis. ‘De aanbesteding vond plaats voor corona en doordat de renovatie over twee jaar in de coronaperiode plaatsvond, zijn we altijd aan het werk gebleven.'

 
print deze pagina
 

Reacties (1)

Viofobe

Lbdcmc These show where to aim the radiation. [url=https://newfasttadalafil.com/]cialis viagra combo pack[/url] Comprar Propecia Online cialis super active Tyxhdq Bgnxpg Levitra 20mg Prix En Ligne https://newfasttadalafil.com/ - Cialis

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren