Zoeken
 
 

Vlaamse ondernemingen worstelen met digitale versnelling


7 juli 2021
Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen, voerde in de afgelopen tien maanden bij 700 Vlaamse ondernemingen een volledige digitale doorlichting uit. Die digiscan levert een goed beeld op van hoe digitaal matuur onze ondernemingen zijn. De resultaten leren dat er nog veel verbetering mogelijk is.

De digiscan toont aan dat 54 procent van de Vlaamse ondernemingen minder dan de helft scoort op cruciale parameters. Bijna zeven op de ien ondernemingen heeft nog steeds geen concreet actieplan om werk te maken van de digitale transformatie. Zo zet zes op de tien ondernemingen (62%) niet in op training en opleiding van het personeel rond digitale vaardigheden. Nochtans is menselijk kapitaal een van de grootste succesfactoren in een digitale bedrijfstransformatie.

 

'Onze bedrijven zijn vandaag onvoldoende mee met de digitale omslag. De helft van onze ondernemingen gaan onder de lat door. Laat deze resultaten een wake-up call zijn. Zonder digitale strategie zijn ondernemingen kwetsbaar in een snel digitaliserende omgeving. Bedrijven met een digitale strategie presteren doorgaans beter, kennen een hogere arbeidsproductiviteit, zijn dynamischer en groeien sneller. Voka wil ondernemingen bijstaan en biedt verschillende oplossingen aan. Samen groeien vereist een sterke digitale versnelling', zegt Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka.

 

Digiscan

De digitale doorlichting ging van start in augustus 2020. 700 bedrijven namen deel en boden een inkijk in hun digitale strategie. Elke digiscan onderzocht verschillende bedrijfsdomeinen: strategie, organisatie, infrastructuur, klanten en leveranciers, productie. De doorlichting vindt plaats in samenwerking met Deloitte en met ondersteuning van Vlaio (Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen).

 

De belangrijkste resultaten van de digiscan bij Vlaamse ondernemingen:

  • 58% heeft geen of geen uitschreven digitale strategie
  • 62% heeft geen trainingsplan rond digitale vaardigheden
  • 42% volgt digitale trends in de eigen sector niet actief op
  • 43% heeft enkel een eenvoudige website met contactinformatie
  • 59% behandelt cyberveiligheid ad hoc en heft geen gedocumenteerde beveiligingsstrategie

 

Grotere bedrijven met meer dan honderd medewerkers scoren duidelijk beter dan kleinere. Hoe groter een onderneming, hoe meer digitalisering reeds ingebed is in de bedrijfsstrategie.


Ondernemingen in de dienstensector scoren significant beter dan bedrijven uit de maakindustrie. Dienstenleveranciers zijn doorgaans wendbaarder. Ze worden al langer geconfronteerd met klanten die op zoek zijn naar oplossingen, eerder dan naar producten, wat maakt dat ze een terugverdienmodel hebben dat zich beter leent voor digitale transformatie.


Ondernemingen die meewerkten aan de digitale doorlichting kregen de mogelijkheid om kosteloos een opvolggesprek aan te gaan. Op die manier wil Voka de ondernemingen de weg wijzen naar relevante opleidingen of naar bestaande spelers die bedrijven helpen bij het opmaken en ondersteunen van digitaliseringstrajecten.


De komende jaren blijft Voka de evolutie in digitale maturiteit van de Vlaamse ondernemingen van heel nabij opvolgen.


'Digitalisering start met het opmaken van een digitale strategie. Maak een actieplan met werkpunten op korte en lange termijn. Denk na over hoe je beter kan connecteren met wat je klanten verwachten en handel daar ook naar. Betrek vooral ook je medewerkers. De krappe arbeidsmarkt noodzaakt ondernemingen om hun eigen mensen digitaal bij te scholen', besluit Hans Maertens.

 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren