Zoeken
 
 

Helft Limburgse bedrijven doet het weer beter dan voor corona


7 juli 2021
De helft van de Limburgse bedrijven zit alweer - minstens - op het niveau van voor de start van de coronapandemie. Tegen het einde van het jaar verwachten twee op de drie ondernemers het weer beter te doen dan vlak voor de covid-crisis.

Dit blijkt uit de Polsslag Ondernemend Limburg (POL) van Unizo Limburg en VKW Limburg. In de stemmingspeiling onder de Limburgse ondernemers, enigszins vergelijkbaar met het Nederlandse Nevi PMI, wordt een score van +16 genoteerd, waarmee de stemming van het precorona tijdperk geëvenaard wordt. Ter vergelijking: tijdens het dieptepunt van de coronacrisis lag de POL op -37, het laatste punt ooit.

 

De POL wordt sinds 2006 uitgevoerd bij Limburgse bedrijven en ondernemers. De enquête bestaat uit een tiental meerkeuzevragen. Het zijn vragen over omzet, winst, tewerkstelling, investering en export. De resultaten van de meerkeuzevragen worden verwerkt tot een kerngetal. Dat getal geeft het ondernemersvertrouwen in Limburg aan. De POL is een cijfer tussen min honderd en plus honderd. Een positief cijfer duidt op groei, een negatief cijfer wijst op achteruitgang.

 

Midden 2021 kijken Limburgse ondernemers dus tevreden terug op het voorbije kwartaal, terwijl ook het voorliggende kwartaal met vertrouwen bezien wordt.

 

Alhoewel het met het vertrouwen goed zit, is de helft van de bedrijven de coronaklap nog niet te boven. Uit de rondvraag worden de totale onvoorspelbaarheid van de markt - meer nog dan de verminderde vraag - en de onderbrekingen van de toeleveranciersketen aangehaald als de voornaamste hindernissen die de business van bedrijven negatief impacteerden tijdens de coronapandemie.

 

Digitalisering tijdens corona

Toch is het niet alleen ellende dat de coronacrisis gebracht heeft. Volgens de opstellers van de POL is de grootste impact die corona achterlaat, de forse versnelling in de digitalisering van de bedrijfsprocessen. Liefst twee op drie Limburgse bedrijven zetten daar het afgelopen jaar met investeringen op in.

 

Terwijl de helft van de Limburgse bedrijven hersteld zegt te zijn van de coronaschade, verwacht twee derde (65%) van de Limburgse ondernemers tegen het eind van het jaar dat de business van hun bedrijf opnieuw op hetzelfde niveau zal opereren als voor de start van de covid-crisis. De rest denkt dit oude niveau aan te tikken tegen de lente (14%) of zomer (8%) van volgend jaar, terwijl dertien procent van de bedrijven nog minstens een jaar denkt te moeten wachten op volledig herstel.

 

Een analyse op sectorniveau toont aan dat alle sectoren positieve POL cijfers laten optekenen. De dienstensector maakt de grootste sprong, van een negatieve score drie maanden geleden naar de hoogste POL-score nu. Daarnaast zit ook in de productiesector en de bouw het optimisme op een hoog niveau.

 

Grote bedrijven positiever over toekomst

De onderzoekers constateren wel een onderscheid in bedrijfsgrootte als het over optimisme gaat. Volgens de bevraging lijken grotere bedrijven, vanaf vijftig werknemers, een stuk positiever tegen de economische gang van zaken aan te kijken dan de bedrijven met minder dan vijftig werknemers.

‘Veel kmo's zitten nog in een precaire financiële situatie en niet alle beperkingen zijn intussen al opgeheven, waardoor heel wat ondernemingen nog niet op volle capaciteit kunnen draaien. En zolang ze nog met de handrem op moeten werken, mag de overheid hen niet loslaten', becommentarieert Bart Lodewyckx, gedelegeerd bestuurder Unizo Limburg, de bevindingen. Hij pleit voor het verlengen van een aantal steunmaatregelen, ‘zodat onze kmo's de lopende kosten tijdens hun heropstart kunnen blijven dragen.'

 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren