Zoeken
 
 

ABVV-metaal op weg voor meer orders Belgische busbouwers


Koningshooikt , 26 mei 2021
Vakbonden ABVV-Metaal en BTB organiseren op vrijdag 28 mei 2021 een roadshow langs Vlaamse wegen. Met deze gemeenschappelijke vakbondsactie vragen de vakbonden aandacht voor noodlijdende en busbouw- en touringcarsector.

Als gevolg van de sterke daling in het toerisme en het stilvallen van busreizen zijn de bestellingen van nieuwe bussen ingestort. Deze ontwikkeling wordt sterk gevoeld bij busbouwer Van Hool uit Koningshooikt die zich specialiseert in busbouw en de bouw van transportmateriaal zoals vrachtwagenopleggers.

 

Alhoewel de industriële divisie erg goed draait, heeft het bedrijf te maken met een grote daling van de activiteitsgraad. Meer dan zestig procent van het 3.000 koppige personeelsbestand zit nog op tijdelijke werkloosheid thuis, vertelt Van Hool-woordvoerder Dirk Snauwaert. ‘Onze busbouwactiviteiten, goed voor 75-80 procent van de omzet, staan nagenoeg stil. Sommige werknemers zijn al ruim een jaar niet meer aan het werk geweest.'

 

Het is voor deze werknemers en ook voor de werkloze autocarchauffeurs dat de vakbonden aandacht willen vragen met deze gemeenschappelijke actie. De voorzitters en militanten van ABVV-Metaal & BTB zullen in een kolonne van vier bussen een tourrit maken van Brugge naar Koningshooikt met verscheidene symbolische tussenstops.

 

Nieuwe bussen bestellen bij Belgische bouwers

Een van deze tussenstop is de productievestiging van Van Hool. Een andere tussenstop is het hoofdkwartier van De Lijn in Mechelen. De Vlaamse vervoersmaatschappij zou volgens de vakbonden een belangrijke rol kunnen spelen bij het herstel van de bussenbouw. De lijn heeft voor de komende jaren een vernieuwing van de vloot gepland waarbij men sterk verouderde voertuigen wil vervangen voor elektrische of hybride bussen.

 

Zo bereid de vervoersmaatschappij een tender voor voor de bestelling van 200 e-bussen. CEO Ann Schoubs liet gisteren in een persconferentie weten de bestelling voor de eerste bussen tegen het eind van dit jaar te willen plaatsen. De vervoersmaatschappij zou daarbij zeker ook lokaal moeten kijken, stelt Hans Van Eerdeweg van vakbond ABVV-metaal. ‘De vorige grote bestelling betrof bussen uit Polen. Wij pleiten ervoor om te kijken naar lokale producenten als Van Hool en VDL en ook de sociale kosten mee te nemen. Een binnenlandse bestelling is goed voor de werkgelegenheid en dat zou ook in de kosten mee moeten wegen.'


Eerder dit jaar was er ophef over de strenge selectieprocedure van De Lijn. De leverancier moest kunnen aantonen dat hij de laatste drie jaar al 150 zuiver elektrische bussen had geleverd. Omdat Van Hool eerder vooral met waterstof- en hybdride bussen bezig was en minder met zuiver elektrische wagens, viel het Lierse bedrijf aanvankelijk buiten de boot.

 

Autocarbedrijven voorlopig langer door met bestaand materiaal
Dirk Snauwaert, die stelt dat Van Hool geen bemoeienis heeft met de vakbondsactie, benadrukt het belang van binnenlandse bestellingen. ‘Binnenlandse bestellingen zijn niet alleen goed voor de werkgelegenheid, maar het dient tevens als visitekaartje. Hoe kun je in het buitenland bussen verkopen als er binnenlands geen verkoop plaats vindt', stelt hij een retorische vraag.


Volgens Van Eerdeweg is het nog even wachten voordat touringcarbedrijven weer een bestelling gaan plaatsen voor nieuwe bussen. ‘Bedrijven zullen een jaar langer doorrijden met de bussen die lange tijd stil hebben gestaan. Daarbij speelt ook mee dat het vertrouwen in een herstel van de sector om het moment nog erg wankel is.'
 

 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren