Het coronajaar kende een grillig verloop bij gieterij Dovre uit Ravels, met 125 medewerkers en een productiebedrijf in Polen de grootste gieterij in België. In begin 2020 was het bedrijf wegens een aanhoudende slechte conjunctuur aan het reorganiseren waarbij er meer productie naar Polen werd doorgeschoven om zo de kosten te drukken.
‘Daarna kwam corona en hebben we ons bedrijf intern moeten reorganiseren om aan de coronamaatregelen te kunnen voldoen', vertelt Plant Manager Kris Van de Ven. Nadat het bedrijf na twee maanden ingespeeld was op de nieuwe werkomstandigheden, kreeg het plotseling te maken met het faillissement van Lovink in Nederland. Toen ging een volgende fase in die Van de Ven als een ‘rollercoaster' omschrijft hij.
Op deze manier explodeerde het werk op korte tijd. ‘We hadden het op een gegeven moment moeilijk om de extra vraag bij te benen en hebben uiteindelijk 25 extra personeelsleden in dienst genomen, in zowel productie als in de administratie', vervolgt Van de Ven. Mede om deze reden sluit de gieterij het coronajaar af met een omzetstijging van 35 procent terwijl er inmiddels 150 werknemers tewerkgesteld zijn.
Het afwerken van de extra bestellingen werd gecombineerd met de eerder ingezette herstructurering van het bedrijf. ‘Doordat we ons al jaren in een moeilijke markt begeven, zijn we gaan kijken hoe we in de kosten konden snijden door manuele productie naar onze vestiging in Polen te verschuiven', legt Van de Ven uit.
De mensen die door de verschuiving van de productie vrijkwamen, konden mee ingezet worden om het extra werk te verzetten. ‘Dit heeft de efficiëntie ook enorm verbeterd', laat Van de Ven weten. ‘Het ging om mensen met veel kennis van zaken, zoals bijvoorbeeld monteurs, die we op andere afdelingen, zoals bijvoorbeeld kwaliteitsmanagement of de gereedschapsmakerij konden onder brengen.'
Behalve extra vraag van nieuwe klanten, steeg ook de vraag van eigen klanten van Dovre naar kachels, haarden, cookware (onder eigen marknaam Ferleon) en BBQ's. Juist deze steunpilaren van de gieterij zaten door corona enorm in de lift. ‘Mensen zaten door corona thuis, konden geen geld uitgeven aan reizen en zijn het huis gaan opknappen en kachels gaan vervangen', aldus Van de Ven. In België alleen al steeg de vraag met 25 procent. Dovre brengt kachels onder eigen merknaam op de markt en giet ook voor andere merken.
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
1. | Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie |
2. | Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie |
3. | Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken |
4. | U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren |