Zoeken
 
 

Aelterman boogbrug van 2.700 ton naar zijn plaats gevaren


Beringen, 10 maart 2021
Auteur:
Jerom Rozendaal
Een door Aelterman vervaardigde stalen boogbrug van 175 meter lang en 2.700 ton zwaar is dit weekend naar zijn plaats gevaren op het Albertkanaal ter hoogte van Beringen.
Aelterman kan een nieuw megaproject toevoegen aan zijn portfolio. Dit weekend werd een grote boogbrug over het Albertkanaal, ter hoogte van Beringen, naar zijn plaats gevaren en gemonteerd op de betonnen landhoofden. Het is één van bruggen over het Albertkanaal die de laatste jaren door het bedrijf uit Gent, als onderdeel van een bouwconsortium, werd gefabriceerd.

Het staalconstructiebedrijf startte aan de opdracht voor de bouw van de megabrug in 2019 en heeft ruim een jaar gewerkt aan de constructie. De brug is ruim dertig meter hoog, 175 meter lang en 2.700 ton zwaar. Op piekmomenten waren er vijftig metaalbewerkers bezig met het project. De prefabricage van de brug vond plaats in de ateliers van Aelterman gelegen aan het Kluizendok in de Gentse Haven. De watergebonden ligging is onderdeel van het business concept van Aelterman, gespecialiseerd in zware staalconstructies zoals bruggen en sluisdeuren. Transport over water voor dit soort projecten is immers vaak de enige vervoersmodaliteit.

 

Prefabricage en afbouw

De brug is in drie fases naar een montageterrein in Beringen getransporteerd waar de onderdelen tot een geheel aan elkaar gelast werden. 'In eerste instantie hebben we het wegdek in twee onderdelen van 800 ton met een ponton vervoerd naar het montageterrein in Beringen. Bij het laatste transport werd de boog in vijf delen meegenomen', vertelt Mark van Overbeke, als projectingenieur bij het constructiebedrijf verantwoordelijk voor de brug.

 

brug

Om de boogdelen aan elkaar vast te lassen, werd een tijdelijke stalen constructie opgetrokken. (Foto: Aelterman)

 

Het montageterrein betrof een braakliggend terrein langs het kanaal en moest aangepast worden om het gewicht van de brug te kunnen dragen. Om de boogdelen aan elkaar vast te lassen, was een tijdelijke stalen constructie opgetrokken. Na het uitvoeren van de laswerken en het plaatsen van de brughangers, werd de brug op een ponton gereden en van het montageterrein naar de definitieve locatie gevaren. Daar werd de brug op hoogte gevijzeld met behulp van hydraulische klimtorens en gedraaid om uiteindelijk op haar definitieve positie te belanden.

 

Opwaardering Albertkanaal

De nieuwe boogbrug en zijn kleinere broertjes, die in de afgelopen jaren werden opgeleverd door Aelterman, kaderen in een opwaardering van het Albertkanaal die tegen 2023 afgerond zal zijn. Tegen die tijd moet de doorvaarhoogte op de binnenwaterweg van Vlaanderen 9,10 meter bedragen. ‘Hierdoor zal het mogelijk worden om vier lagen containers te vervoeren over het Albertkanaal, waar dat nu drie lagen zijn', laat een woordvoerder van Vlaamse Waterweg, die de Vlaamse binnenwateren beheert en exploiteert, weten.

 

Door een verhoging van de doorvaarhoogte wil de Vlaamse regering het potentieel van het Albertkanaal als transportader verder uitbaten en het wegennet ontlasten. Over de waterweg worden jaarlijks bijna veertig miljoen ton goederen vervoerd. Omgerekend is dat twee miljoen vrachtwagens per jaar oftewel 8000 vrachtwagens per dag minder op de Vlaamse wegen.

 

brug

Met 175 meter is de boogbrug bij Beringen veruit de langste brug over het Albertkanaal.(Foto: De Vlaamse Waterweg)

 

Binnenvaart als alternatief voor de weg

Het Albertkanaal telt in totaal 62 bruggen. Daarvan werden er 43 de afgelopen jaren verhoogd, terwijl er veertien bruggen op dit moment onder handen genomen worden. In 2021 zullen de laatste brugprojecten worden aanbesteed, een bouwproject waarvoor de Vlaamse overheid 96 miljoen euro voorziet uit de relance ‘Vlaamse Veerkracht'. Aan de boogbrug in Beringen, die dit weekend werd geïnstalleerd, hangt een prijskaartje van 25 miljoen euro. De afbouw van de brug zal nog enkele maanden in beslag nemen.

 

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken Lydia Peeters, die dit weekend bij de ceremoniële plaatsing van de boogbrug aanwezig was, benadrukt het belang van binnenvaart. ‘In de huidige mobiliteitscontext biedt het transport over water een waardevol en aantrekkelijk alternatief voor het transport over de weg. Vlaanderen telt ruim 1000 kilometer bevaarbare waterweg en heel wat bedrijven liggen in de directe omgeving van onze waterwegen. De binnenvaart moet dan ook een hoofdrol spelen in het vrijwaren van onze mobiliteit.'

 

brug De brug werd in stukken uit Gent vervoert naar een montageterrein in Beringen waar de brug in elkaar gelast werd. (Foto: De Vlaamse Waterweg)

 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren