Zoeken
 
 

Onderdelendivisie Scania stapt over naar binnenvaart


Oudsbergen, 3 maart 2021
Auteur:
Jerom Rozendaal
Scania Parts logistic, dat vanuit België truckonderdelen over de hele wereld distribueert, schakelt over naar de binnenvaart en wil zo op jaarbasis achthonderd containers van de weg halen.

Het mondiale verdeelcentrum van Scania-onderdelen in Oudsbergen is vorige week begonnen met het overhevelen van containers naar de binnenvaart. Waar alle containers voordien per vrachtwagen in Antwerpen werden afgezet, verloopt een deel van het transport nu via de binnenhaven van Genk, op tien kilometer afstand van het Scania magazijn. Daar worden lege containers opgepikt en na belading met binnenvaartschepen naar de haven van Antwerpen vervoerd.

 

De modal shift komt er na een onderzoek van het Vlaams Instituut voor Logistiek (VIL) dat de maritieme exportflow van het bedrijf onder de loep nam. In Oudsbergen, in Belgisch Limburg, bevindt zich het mondiale onderdelencentrum van onderdelen voor Scania trucks. Vanuit hier vertrekken honderden containers op jaarbasis via de haven van Antwerpen naar alle uithoeken van de wereld.

 

scania

In Oudsbergen bevindt zich het mondiale verdeelcentrum van onderdelen van Scania. (Foto: Gilles Dumoulin)

 

1600 trucks van de weg

Volgens de berekeningen van VIL komen achthonderd containers in aanmerking om via binnenvaart verscheept te worden. Hierdoor slaagt de verlader erin om op jaarbasis 1600 trucks van de weg te halen en een CO2-reductie van 47 procent te realiseren. ‘Een vrachtwagen kwam de container uit Antwerpen leeg afzetten, waarna de volle container naar de terminal gebracht moest worden', legt Sanne Coun van Scania Parts Logistics uit.

 

Behalve een vergroening van het transport, levert de modal shift ook kostenvoordeel op. Het VIL berekende dat Scania tien procent goedkoper uit is met de binnenvaart. Daarbij is er ook een besparing mogelijk door een herinrichting van het logistieke proces. Door de lege containers 's avonds aan te voeren en 's ochtends geladen op te halen, slaagt het erin om de workload tussen de dag- en de nachtploeg beter te balanceren. Ook op het vlak van douaneformaliteiten vindt een optimalisatie plaats.

 

Transportbedrijven verlaten Antwerpen om files

Door de overstap naar de binnenvaart draagt Scania ook een steentje bij aan het verminderen van de verkeersdruk. De E313 die Limburg met Antwerpen verbindt, staat bekend als uiterst filegevoelig. Het frequente fileleed aan de ring van Antwerpen en de toegangswegen was de afgelopen jaren voor menig transporteur al aanleiding om haar magazijnactiviteiten uit Antwerpen de verplaatsen.

 

Zo verhuisde transportbedrijf Corneel Geerts in 2013 haar magazijnactiviteiten uit Antwerpen naar Brugge en Maasmechelen. De files rond de Antwerpse ring kostten het bedrijf op jaarbasis 600.000 euro. Ook Scandinavië-specialist Scanfor maakte vorige maand bekend haar magazijnactiviteiten van Wommelgem naar Gent te willen verplaatsten, een verhuizing waarmee het jaarlijks naar schatting een miljoen euro bespaart omdat files voortaan vermeden worden.

 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

5 Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke krant met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
Verschillende specials waarin u uw bedrijf of product specifiek onder de aandacht kunt brengen
 5.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren