Het mond-neusmasker werd door onderzoekers van de universiteit van Antwerpen op maat ontworpen voor het zorgpersoneel en Cloostermans nam het ontwerp en de bouw van de machine voor haar rekening. De initiële investering bedraagt 3,5 miljoen euro en de Vlaamse overheid deed met een subsidie van 800.000 euro ook nog een duit in het zakje.
De firma Cloostermans uit Hamme, gespecialiseerd in de productie van industriële machines, bouwde een machine op maat om het specifieke ontwerp van de Universiteit Antwerpen te produceren. De productie van dit type medische maskers is volgens Medimundi complex. ‘Een FFP2-masker bestaat uit acht verschillende onderdelen en een FFP3-masker uit maar liefst veertien componenten die zorgvuldig geassembleerd moeten worden', klinkt het. Nadat eerst FFP2-maskers in productie zijn gegaan, volgen later ook de beter filterende FFP3-maskers.
De operationele leiding is in handen van Cartamundi dat kan bouwen op ruime marketing en sales ervaring. De Turnhoutse firma is wereldleider in kaart- en bordspellen en zet haar kennis en mondiale netwerk in voor de aankoop van grondstoffen, vervoer, verpakking en de distributie naar de eindklanten. Op termijn wil men ook buiten Vlaanderen en België gaan verkopen.
Met de productie van mondmaskers in België wil de Vlaamse overheid de afhankelijkheid van buitenlandse leveranciers verminderen. Dit was één van een van de achterliggende redenen van de subsidie. Bij de uitbraak van de coronacrisis heerste een groot tekort aan beschermingsmiddelen. De productie ervan was jaren ervoor uitbesteed aan landen in het Verre Oosten.
Het in België geproduceerde mondmasker werd door specialisten van de universiteit van Antwerpen op maat ontwikkeld voor zorgpersoneel. (Foto: Medimundi)
Afhankelijkheid van import is ook voor Medimundi een hekel punt. Het fonkelnieuwe bedrijf geeft aan dat het voor de grondstoffen van de maskers dicht bij huis wil blijven. ‘Om niet te sterk afhankelijk te zijn van externe partijen, hebben we zoveel mogelijk lokale oplossingen gezocht voor de aanvoer van grondstoffen en componenten', zegt David Germis, CEO van Medimundi.
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
1. | Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie |
2. | Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie |
3. | Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken |
4. | U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren |