Zoeken
 
 

41 miljoen voor vliegtuigbouwindustrie Wallonië


15 oktober 2020
Een subsidie van 41 miljoen euro wordt vrijgemaakt om achttien maanden onderzoek te financieren voor een partnership die moet leiden tot een ambitieuze en duurzame vliegtuigbouwindustrie in Wallonië.

Het besluit van de Waalse regering is op voorstel van minister Willy Borsus van Economie en Onderzoek . De vliegtuigbouwsector lijdt zwaar onder de coronacrisis, doordat de luchtvaart het aantal vluchten sterk terug zag lopen. Voor de coronacrisis was er sprake van een groeiende markt, met een jaarlijkse groei van 4,6 procent, de prognose nu is een afname van de bedrijvigheid met 25 tot vijftig procent in de komende tien jaar.

'Onze technologische vliegtuigbouwindustrie wordt bedreigd en er zijn sterke maatregelen nodig om haar overleving en haar transitie te verzekeren', verklaart minister Willy Borsus.Wat verder meespeelt is het feit dat de vliegtuigbouw moet voldoen aan de Europese milieudoelstellingen, dus CO2 neutraal zijn in 2050. In die context stellen de motorenfabrikanten ambitieuze technologische roadmaps op die doorbraakonderzoekselementen bevatten om die transitie te versnellen.

De Waalse regering heeft daarom besloten een ambitieus onderzoeksproject op te zetten op het vlak van technologie en duurzame ontwikkeling waarin de belangrijkste vliegtuigbouwbedrijven met onderzoeksactiviteiten in Wallonië worden samengebracht. Hieronder vallen de drie grote ondernemingen Safran, Sonaca en Thales. Minister Borsus: 'Dit project biedt de Waalse vliegtuigbouwsector een echte kans om voorop te lopen in een milieuvriendelijker industrie, omgeven door het ecosysteem van kmo's die al actief zijn in onderzoek in de vliegtuigbouw (zoals GDTech, Any-Shape, V2i, MSC Software Belgium, Rovitech ...) en erkende onderzoekscentra (Cenaero, Sirris, CRM, Multitel ...).'

Het doel van het project is om de technologische basis te leggen die nodig is om de Waalse vliegtuigbouwsector de komende drie jaar te ondersteunen in deze ecologische transitie. Hierbij richt het consortium zich op de volgende zes thema's: Luchtvaartconstructies (Sonaca), aandrijving (Safran), communicatiesystemen (Thales), materialen en processen, digitalisering en digitale simulatie en Industrie 4.0.

Om de CO2-doelstellingen te halen moet het hele ontwerp van het vliegtuig op de schop, zowel de constructie als de aandrijvingIn een tweede fase van het project zullen nieuwe energiesystemen worden geïntegreerd, zoals elektrische hybridisatie die kan worden gekoppeld aan gedistribueerde aandrijving en het gebruik van nieuwe koolstofvrije brandstoffen. Naast de CO2-reductie die door deze technologische doorbraken wordt veroorzaakt, zal de ecologische voetafdruk van de gehele levenscyclus van de producten moeten worden geoptimaliseerd, zowel tijdens het ontwerp, de productie en het gebruik ervan, als wanneer ze het vliegtuig 'met pensioen gaat'.

Tegelijkertijd zullen bedrijven en fabrieken ook innovatieve technologieën moeten gebruiken bij de productie, om minder energie en grondstoffen te gebruiken en minder vervuilde of vervuilende elementen uit te stoten, de taken van het personeel te vergemakkelijken en te verbeteren, en tegelijkertijd het economische concurrentievermogen van diensten en producten te verbeteren.

 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren