Zoeken
 
 

Waarde 3D-printbedrijven in de lift


Leuven, 16 september 2020
Auteur:
Jerom Rozendaal
Het 3D-printbedrijf Materialise haalt de laatste weken veelvuldig de krant door haar indrukwekkende prestatie op de Nasdag beurs in New York. Volgens experts is er een verband tussen de beurswaardestijging van 3D-printbedrijven en de coronacrisis.
Het aandeel van het Belgische 3D-printbedrijf noteerde vorige week vrijdag meer dan 41 dollar op de New Yorkse Nasdaq-beurs, waardoor de waarde van het Leuvense bedrijf op 2,2 miljard dollar ligt. Het aandeel ligt nu vier keer hoger dan in 2014 toen Materialise naar de beurs stapte.

3D voor verduurzaming waardeketen

Het succes van Materialise is volgens experts symbolisch voor de opmars van 3D-printing, hetgeen door de coronacrisis een boost heeft gekregen. ‘Corona heeft een zekere fragiliteit van de bestaande logistieke ketens blootgelegd', aldus Kris Binon, directeur van Flam3D, een koelorganisatie van 3D printbedrijven.

Hij vervolgt: ‘Logisch dus dat bedrijven kijken naar opportuniteiten om de waardeketen meer crisis-resistent te maken - en 3D-printing is daarbij onderdeel van de oplossing.'

Volgens Flam3D staat het succes van Materialise niet op zich en wijst het op het succes van 3D-giganten Proto Labs en ExOne. ‘En we zien nog bedrijven die profiteren van deze evolutie, maar dan niet via de beurs. Een paar bedrijven hebben de laatste maanden behoorlijk wat cash opgehaald via bijvoorbeeld private investeerders.'

Kanttekeningen en de realiteit

Toch plaatst Binon ook enige kanttekeningen bij de koersstijging van de maakbedrijven. Los van de mate waarin bedrijven op zoek zijn naar een verduurzaming van hun waardeketen, is het de perceptie van beleggers die de koersstijging bepalen. Zo kregen 3D-printbedrijven Stratasys en 3D Systems Corporation niet het vertrouwen van beleggers en zien hun waarde zakken op de beurs.

De directeur van Flam3D bevestigt dat er veel voorbeelden zijn van maakbedrijven die tegenwoordig investeren in 3D-printing of dat onderzoeken. ‘Maar de realiteit is toch dat de crisis er hard inhakt', concludeert hij. ‘Bedrijven hebben niet altijd de mogelijkheid om 3D-printing te beginnen toepassen, ook al zou dat een goed plan zijn.'

Binon pleit ervoor om deze bedrijven te ondersteunen in hun innovatiedrang. ‘Dan slaan we een drieslag in België en ook in Nederland, waar de helft van onze leden zitten. We houden onze

bedrijven draaiende, maken hen toekomst -en crisisresistent, en onze lokale Additive Manufacturing bedrijven hebben ook meer toekomstkansen.'

 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren