Het succes van Materialise is volgens experts symbolisch voor de opmars van 3D-printing, hetgeen door de coronacrisis een boost heeft gekregen. ‘Corona heeft een zekere fragiliteit van de bestaande logistieke ketens blootgelegd', aldus Kris Binon, directeur van Flam3D, een koelorganisatie van 3D printbedrijven.
Hij vervolgt: ‘Logisch dus dat bedrijven kijken naar opportuniteiten om de waardeketen meer crisis-resistent te maken - en 3D-printing is daarbij onderdeel van de oplossing.'
Volgens Flam3D staat het succes van Materialise niet op zich en wijst het op het succes van 3D-giganten Proto Labs en ExOne. ‘En we zien nog bedrijven die profiteren van deze evolutie, maar dan niet via de beurs. Een paar bedrijven hebben de laatste maanden behoorlijk wat cash opgehaald via bijvoorbeeld private investeerders.'
Toch plaatst Binon ook enige kanttekeningen bij de koersstijging van de maakbedrijven. Los van de mate waarin bedrijven op zoek zijn naar een verduurzaming van hun waardeketen, is het de perceptie van beleggers die de koersstijging bepalen. Zo kregen 3D-printbedrijven Stratasys en 3D Systems Corporation niet het vertrouwen van beleggers en zien hun waarde zakken op de beurs.
De directeur van Flam3D bevestigt dat er veel voorbeelden zijn van maakbedrijven die tegenwoordig investeren in 3D-printing of dat onderzoeken. ‘Maar de realiteit is toch dat de crisis er hard inhakt', concludeert hij. ‘Bedrijven hebben niet altijd de mogelijkheid om 3D-printing te beginnen toepassen, ook al zou dat een goed plan zijn.'
Binon pleit ervoor om deze bedrijven te ondersteunen in hun innovatiedrang. ‘Dan slaan we een drieslag in België en ook in Nederland, waar de helft van onze leden zitten. We houden onze
bedrijven draaiende, maken hen toekomst -en crisisresistent, en onze lokale Additive Manufacturing bedrijven hebben ook meer toekomstkansen.'
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
1. | Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie |
2. | Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie |
3. | Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken |
4. | U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren |