Zoeken
 
 

Minder jobs in de maak verwacht in vierde kwartaal


16 september 2020
Terwijl in een aantal Belgische sectoren, zoals de bouw, gerekend wordt op meer aanwervingen in het vierde kwartaal ten opzichte van een kwartaal eerder, anticiperen bedrijven in de maakindustrie op banenverlies tijdens de laatste drie maanden van het jaar
Dat blijkt uit de periodieke ManpowerGroup Barometer Tewerkstellingsvooruitzichten. Van de 446 Belgische werkgevers die eind juli door ManpowerGroup werden bevraagd, overweegt elf procent het personeelsbestand tegen het einde van het jaar uit te breiden, terwijl ook elf procent het aantal werknemers plant te verminderen. 73 procent van de bevraagde werkgevers verwacht geen verandering.

Stagnatie van de arbeidsmarkt

Het onderzoek van Manpower brengt de aanwervingsintenties voor het vierde kwartaal in kaart ten opzichte van het derde kwartaal. Het verschil tussen het percentage werkgevers dat aangeeft werknemers in dienst te zullen nemen (11%) en het percentage dat werknemers wil ontslaan (11%) bepaalt de netto tewerkstellingsprognose. Deze ligt dus op nul procent voor België.

Het uitzendbedrijf, dat ook mensen tewerkstelt in de maakindustrie, concludeert dat de resultaten een verbetering zijn met het vorige kwartaal toen er - vijf procent gescoord werd, een historisch dieptepunt sinds het begin van de metingen van zeventien jaar geleden. Het bedrijf waarschuwt voor enthousiasme. De tewerkstellingsprogonose van nul is nog altijd dertien procentpunt lager dan de waarde van het vierde kwartaal vorig jaar.

Stemming in de maak ondermaats

De stemming verschilt aanzienlijk per sector. Zo noteren de sectoren bouw, financiën, verzekering, vastgoed en diensten zes procent groei. In andere sectoren als Maakindustrie (-1%), Transport en logistiek (-3%), Groot- en detailhandel (-7%) en Horeca (-22%) wordt rekening gehouden met baanverlies.

Manpower spreekt van ‘corona-overmacht'. ‘De wervingsintenties van de werkgevers verbeteren in vergelijking met het vorige kwartaal', zegt Philippe Lacroix, managing director van ManpowerGroup BeLux. ‘Toch willen de werkgevers op korte termijn hun bedrijfsactiviteit en hun personeel in de eerste plaats vrijwaren alvorens nieuwe werknemers aan te werven.'

Volgens Lacroix houden de maatregelen met betrekking tot de tijdelijke werkloosheid, door corona-overmacht, ‘de arbeidsmarkt in de greep, in de hoop dat de orderportefeuilles van de bedrijven weer gevuld geraken'.

Regionale verschillen

Opvallend is het verschil in stemming tussen de Belgische regio's. Ondanks een stijging van drie procentpunten ten opzichte van het vorige kwartaal, blijven de werkgevers in Vlaanderen pessimistisch en rapporteren ze een negatieve Nettotewerkstellingsprognose (-3%), een daling van zeventien procentpunten in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

In Wallonië zijn de werkgevers voorzichtig en verwachten ze een licht positieve wervingsactiviteit (+2%), een status quo ten opzichte van het vorige kwartaal en een daling van elf procentpunten in vergelijking met het vierde kwartaal van 2019. In Brussel daarentegen wordt zelfs een Nettotewerkstellingsprognose van zes procent gemeld, vijf procentpunten minder dan vorig jaar rond deze periode.

Verwachtingen getemperd

 

Uit de rondvraag van ManpowerGroup blijkt ook nog dat de werkgevers minder optimistisch zijn dan het vorige kwartaal, over het tempo van herstel. ‘Het percentage van werkgevers die een terugkeer naar een normaal herstel binnen de twaalf maanden verwacht, is gedaald van 72 procent naar 58 procent', aldus Lacroix. ‘Dit besef van een langer durende crisis wordt waargenomen in de drie gewesten.'

 

 
print deze pagina mail door stel uw vraag
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

5 Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke krant met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
Verschillende specials waarin u uw bedrijf of product specifiek onder de aandacht kunt brengen
 5.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren