Zoeken
 
 

Sirris lanceert actieplan voor bedrijven om de crisis door te komen


9 september 2020
Kennisinstelling Sirris heeft een tool ontwikkeld die bedrijven door de coronacrisis moet helpen. De ‘Crisis Code Cracker’ levert ondernemers in drie stappen een actieplan met concrete aanpak op om met innovaties crisisbestendig te worden.
Maart 2020 betekende een mokerslag voor de Belgische economie. Volgens de kennisorganisatie Sirris biedt de coronacrisis ook kansen om zaken anders aan te pakken, efficiënter en duurzamer te produceren of zelfs nieuwe businessmodellen te ontwikkelen.

Maar deze innovatiereflex lijkt niet evident als je bedrijf spreekwoordelijk in de brand staat. 'We weten uit ervaring hoe moeilijk het is voor bedrijfsleiders om de juiste beslissingen te nemen als het om innovatie en technologie gaat. In goede tijden is dat al moeilijk maar in crisissen is het nog moeilijker. Ondernemers zijn bewust dat ze iets moeten doen maar niet wat precies en welke stappen daarvoor nodig zijn. De voorbije maanden kregen we daar heel wat vragen over. Daarom hebben we de Crisis Code Cracker ontwikkeld', vertelt Herman Derache, algemeen directeur van Sirris.

Na corona komt Brexit

Met de Crisis Code Cracker wil Sirris bedrijven uit de technologische industrie helpen om versneld te innoveren en klaar te staan voor toekomstige uitdagingen. Behalve corona wachten bedrijven Brexit en de toegenomen concurrentie door globalisering of de klimaatverandering, meent de Belgische instelling.

In de eerste fase van het driestappenplan helpt Sirris om inzicht te krijgen in de verschillende opties. In de tweede fase worden de opties geconcretiseerd tot praktische aanbevelingen en realistische scenario's. Tijdens de laatste stap worden deze aanbevelingen uitgevoerd onder begeleiding van Sirris. Het heeft daarbij de beschikking over een proeffabriek met reële productieomgeving waar automatiserings- en digitaliseringsinnovaties getest kunnen worden.

Kunststof spuitgieter

Bedrijven die deelnamen aan een proef met Code Cracker waren IT-dienstenbedrijf CRM Group en HTP Europe, dat actief is op het gebied van kunststof spuitgieten, de productie van matrijzen, mallen en gereedschappen. ‘De huidige economische situatie is moeilijk en totaal uitzonderlijk. We moeten snel reageren en ons met voorrang richten op de operationele aspecten van het bedrijf. Het is niet eenvoudig om achteraf voldoende inzicht te hebben om belangrijke strategische beslissingen te nemen wanneer er zeker kansen zijn om deze aan te grijpen. De aanpak die Sirris heeft ingevoerd, de Crisis Code Cracker, helpt managers om beslissingen te nemen die bevorderlijk zijn voor het doorkomen van de crisis en de voorbereiding op de toekomst', zegt Geoffrey Ducrocq van HTP Europe.

 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren