Zoeken
 
 

Vlaamse social distancing alarmen houden werknemers alert


Leuven, 12 augustus 2020
Auteur:
Jerom Rozendaal
Het Leuvense bedrijf Option brengt een social distancing alarm op de markt dat werd ontwikkeld door Flanders Make en onder andere werd getest bij Picanol. Ook andere Belgische bedrijven ontwikkelden apparaten om werknemers alert te houden op de anderhalvemeter productieomgeving.

Het social distancing alarm, officieel genaamd SafeDistance UWB alarm, wordt aan de riem gedragen en geeft een signaal af als medewerkers minder dan anderhalve meter van elkaar verwijderd zijn. Naar mate de afstand tussen twee personen verder afneemt, intensiveert het piepgeluid. Een belangrijke rol van het alarm is om mensen bewust te maken van de anderhalvemeterregel.

 
flandersHet door Flanders Make ontworpen social distancing alarm werd bij Picanol in de praktijk getest. (Foto: Flanders Make)

‘Het is onmogelijk om te zorgen dat de medewerkers steeds minstens anderhalve meter afstand van elkaar houden zonder beroep te doen op technische hulpmiddelen', legt Dirk Torfs, directeur Flanders Make, het initiatief uit. Door te wijzen op de recente opflakkering van het virus benadrukt Torfs het belang van social distancing.

Picanol werkte intensief mee aan de ontwikkeling van het apparaat. Direct na de uitbraak van de coronacrisis en de lockdown stortte de Vlaamse kennisinstelling zich op de ontwikkeling van systemen om social distancing op de werkvloer te monitoren. Het werkte daarbij intensief samen met verschillende maakbedrijven die hun productieomgeving coronaproof wilden herinrichten.

Eén van deze partnerbedrijven was Picanol, producent van weefmachines uit Ieper, waar Flanders Make de werking van het alarm in de praktijk testte. ‘Wij hebben gelijk na de uitbraak van de coronacrisis en de algemene lockdown samen met Flanders Make ons productieproces onder de loep genomen en gekeken naar maatregelen om de social distancing te waarborgen', vertelt Geert Ostyn, Senior Vice President van de Picanol Group.

picanol

Foto: Met bedrijfsaanpassingen slaagde Picanol erin haar productieomgeving coronaproof te maken. (Foto: Picanol)

Met tal van maatregelen, waaronder vaste looppaden, veel ontsmettingsmiddelen en beveiligingsmiddelen is het bedrijf erin geslaagd een anderhalvemeter productieomgeving in te richten. ‘Het social distancing alarm van Flanders Make speelt daarbij een belangrijke ondersteunde rol', vervolgt Ostyn. ‘We gebruiken het in bepaalde zones, vooral in de assemblage-afdeling waar werknemers staande werken en sneller met andere medewerkers in aanraking komen. Het alarm houdt het personeel attent op de anderhalvemeterregel.'

Veiligheid gaat soms te koste van efficiëntie

Door de talloze maatregelen heeft Picanol het werk nagenoeg volledig kunnen hervatten, terwijl het medio maart nog grotendeels moest sluiten. De Picanol-topman benadrukt dat de gezondheidsmaatregelen wel een kleine impact op de efficiëntie hebben. ‘Maar de veiligheid van het personeel gaat voor.'

Sinds de start van de ontwikkeling heeft Picanol twee tot drie prototypes van het Flanders Make alarm voorbij zien komen. Ook tal van andere Belgische maakbedrijven, zoals metaalbewerker Esma uit Maasmechelen, waren betrokken bij de ontwikkeling.

Option is overigens niet de enige aanbieder van technologische hulpmiddelen om afstand te bewaren op de werkvloer in de Benelux. Ook de UGent, Rombit en ProDongle brachten de afgelopen maanden vergelijkbare technologie uit. In Nederland kwamen MotracLinde met Distance Beeper en Secure Distance Vest met soortgelijke alarmen op de markt.

 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren