Zoeken
 
 

Bouw hardst getroffen door corona


28 juli 2020
Dat het coronavirus veel mensen hun job heeft gekost mag duidelijk zijn. SD Worx analyseerde data van eind juni in vergelijking met dezelfde data van eind maart. Hieruit blijkt dat er sprake is van een jobverlies bvan 2,9 procent bij de Vlaamse kmo's.
Dat meldt De Standaard. De vehouding tussen aanwrvingen en verloren jobs was in de geanalyseerde periode 1 op 2,7. Voor de coronacrisis was de verhouding omgekeerd, voor elke verloren baan kwamen er 1,25 banen bij. Lokaal verschillen de cijfers flink. Voor Brussel geldt een jobverlies van 2,4 procent, Oost-Vlaanderen komt goed weg met 0,9 procent. Uitschieters zijn Limburg en Antwerpen met een jobverlies van respectievelijk 4,6 en 3,5 procent. 

Gekeken naar het jobverlies voor verschillende sectoren springt de bouw eruit met een verlies van 9,1 procent. Ook de sector transport en opslag heeft het zwaar met 4,1 procent.

Behalve het jobverlies blijkt uit het onderzoek ook dat het aanwervingsritme is gedaald, dat ligt nu zo'n dertig procent lager dan in maart. Ook worden er veel meer contractbeëindigingen doorgevoerd, in Vlaanderen ging dit percentage van 16 procent in juni vorig jaar naar 21 procent nu. Faillissementen zijn hierin niet meegerekend.

Tot slot geeft SD Worx nog aan dat het aantal ontslagen het hoogst lag bij productiebedrijven, ook lag dit aantal hoger bij arbeiders dan bij bedienden, met een verhouding van 3 op 1.
 
print deze pagina mail door stel uw vraag
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

5 Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke krant met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
Verschillende specials waarin u uw bedrijf of product specifiek onder de aandacht kunt brengen
 5.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren