Zoeken
 
 

E&M Metalworks: 'Wij willen een modern bedrijf zijn'


Beringen, 6 mei 2020
Auteur:
Jerom Rozendaal
De gebroeders Lemmens creëerden in de loop der jaren groei van hun metaalverwerkend bedrijf met de aanschaf van nieuwe machines. Het laatste voorbeeld hiervan is een buizenlasersnijmachine. Met een nieuw kantoor, een nieuwe naam en frisse ambities zijn de ondernemers 2020 in gegaan.
'We willen een modern bedrijf zijn en blijven', zeggen Martin en Eric Lemmens in koor. Hun metaalverwerkend bedrijf heeft de laatste maanden van 2019 een behoorlijke facelift ondergaan. Een nieuwe kantorencomplex van twee verdiepingen werd opgetrokken naast de productiehal die 4.400 vierkante meters telt. Ook de naam ging op de schop.

Als Vraag en Aanbod het bedrijf in het Limburgse Beringen bezoekt (het interview vond plaats voor de uitbraak van de coronacrisis, red.), zijn de fysieke sporen van de naamswijziging nog zichtbaar. In de ijzeren omheining van de parkeerplaats voor de fabriek staat de naam Metaalwerken Lemmens nog gegraveerd. Iets verderop, voor het nieuwe kantoor, pronkt het logo met de nieuwe naam: E&M Metalworks. De initialen staan voor Eric en Martin. ‘Bij het nieuwe kantoor hoort een nieuwe, frisse naam', verklaren de broers die samen het bedrijf runnen, de naamswijziging.

E&M Metalworks produceert metalen constructiewerken, onderdelen voor de machinebouw, automotive en de meubelindustrie in zowel stukwerk als serieproductie.

IJzeren platen en buizen worden als basismateriaal aangeleverd, gemiddeld 150 ton per maand, en vervolgens in de fabriek bewerkt tot onderdelen en eindproduct. De werkzaamheden zijn onderverdeeld in verspaning; metaalbewerking; lassen en paardenboxen. Bij de laatste activiteit komen alle specialismes van de fabriek samen. Bewerkte buizen en plaatmetaal worden gelast tot één product. Het bedrijf beschikt ook over een eigen tekenafdeling met een uitgebreid tekenpakket voor zowel de paardenboxen als ook voor de onderdelen van de plaat- en buizenlasersnijmachine.

Kwaliteit is beste reclame

De geschiedenis van het familiebedrijf begon als eenmanszaak van vader René, die in de jaren zestig vanuit een loods in het nabijgelegen mijnwerkersstadje Koersel ijzeren deuren en ramen produceerde voor particulieren. Al gauw richtte het bedrijf zich ook op de mijnen in de regio. Limburg is van oudsher een mijnenstreek, een industrie die de regio tot de jaren zeventig van de vorige eeuw veel werkgelegenheid en welvaart bracht.

‘Nadat het slechter ging in de mijnindustrie en het erop leek dat de mijnen op termijn zouden sluiten, zijn we op zoek gegaan naar andere klanten', vertelt Eric (55). Deze zoektocht is geleidelijk verlopen, zonder veel salesinspanningen. ‘Een goede kwaliteit-prijs verhouding is de beste reclame', zegt hij. ‘Er kwamen vanzelf klanten bij en deze blijven ook steeds terugkomen.' Anno 2020 heeft het bedrijf zo'n 25 grote, vaste klanten en een honderdtal kleinere klanten die regelmatig bestellen.

Rond de eeuwwisseling verhuisde de eenmanszaak van de locatie in Koersel naar het industrieterrein Zuid in Beringen waar meer ruimte voor uitbreiding was. De eerste CNC-machines werden rond die tijd aangeschaft en door het extra aanbod werd een extra markt aangeboord. Na de verhuizing maakte het bedrijf de grootste groeispurt door en breidde het personeelsbestand uit van zes naar veertig man anno 2020.


emDe platenafdeling van E&M Metalworks. (Foto: Jerom Rozendaal)

Aanbod creëert eigen vraag

De groeispurt van het afgelopen decennia smaakt naar meer en de ondernemers willen de komende twee jaar met tien tot twintig procent groeien. ‘Vooral in grote volumes, in serieproductie en ook in stukwerk zoeken we nog opdrachten', zegt Martin Lemmens, met 53 jaar de jongste van het tweetal. Behalve groei, staat een moderne bedrijfsvoering centraal. Vol trost vertelt het ondernemers duo over de ontwikkeling tot een bloeiende kmo met een modern machinepark.

Veel van de groei kwam organisch tot stand. Door uitbreiding en de aanschaf van nieuwe machines breidde het aanbod van de familie Lemmens uit. De vraag volgde automatisch. Het meest recente voorbeeld hiervan is de hypermoderne 3D-buizenlasersnijmachine, de Lasertube LT8.10 van de Italiaanse BLM Group, die twee jaar geleden werd aangeschaft. Hiermee was het bedrijf volgens eigen zeggen voorloper in België.

De nieuwe metaalbewerkingsmachine opende een scala aan nieuwe mogelijkheden voor de klanten die hun portfolio konden uitbreiden. ‘Bij het productontwerp van de klant wordt rekening gehouden met de nieuwe, uitgebreide mogelijkheden van de buizenlaser', zegt Eric. Op het besturingsscherm aan de machine kan de operator in 3D de verschillende stappen in het behandelingsproces realtime zien. De stalen buis wordt uit het magazijn in de machine geladen en naar de snijkop geschoven. De snijkop volgt de instructies die met het CNC-besturingssysteem worden ingegeven. Martin toont een staaf van zo'n kleine veertig centimeter met talloze rondhoekige gaten erin. ‘Deze kan in een minuut gemaakt worden', zegt hij. ‘Vroeger gebeurde dat manueel en nam dat veel meer tijd in beslag.'

Verhuizing en uitbreiding

De opdeling van de fabriek hangt samen met de vier werkzaamheden van het bedrijf. In de eerste hal wordt het werk voorbereid en komt het eindproduct terug voordat het op transport vertrekt. In de tweede hal vinden we de verspaningsafdeling met een aantal CNC-freesmachines en CNC-draaibanken van de het merk Doosan.

Op de platenafdeling vinden we twee plaatlasersnijmachines, drie gestuurde plooibanken en de buizenlasersnijmachine. De laatste productiehal, het verst van de kantoren verwijderd, is gevuld met lasapparatuur, waaronder een lasrobot. Op een gemiddelde dag werken hier tien lassers, in twee ploegen van acht uur. ‘Momenteel kunnen we het met zestien uur af, maar in de zomer hebben we het erg druk gehad en hebben we volcontinue gewerkt', vertelt Eric.

De ondernemers maken lange dagen. De taken zijn helder verdeeld en strategische beslissingen worden in nauw overleg genomen. Eric beheert de administratie, van prijsaanvraag tot offerte en facturatie.  Martin houdt het productieproces en de logistiek in de gaten. Ook nabewerking valt onder zijn takenpakket.

De helft van de opdrachten vereist een nabehandeling, zoals polijsten, coating of galvanisering. ‘Dit besteden wij uit. Onze metalen producten gaan voor nabewerking naar onze partners, waarna ze hier terugkomen. Van hieruit worden de producten naar de klanten vervoerd', zegt Martin. Het transport geschiedt met vaste partner die met een trailer rondrijdt met het logo van E&M Metalworks aan de zijkanten.

emDe helft van de opdrachten vereist een nabehandeling, zoals polijsten, coating of galvanisering. (Foto: Jerom Rozendaal)

Paardenboxen met bedrijfslogo

De afdelingen paardenboxen  is ontstaan op vraag van een familievriend die in de paardenwereld zat. ‘Toen hebben we een keer op een jumping gestaan met een demostand en toen is het balletje gaan rollen', zegt Martin. Sindsdien reist hij stad en land af om prospectie te doen bij maneges en paardenhandelaren.

De paardenboxen dragen het bedrijfslogo van de E&M Metalworks. De meeste andere producten worden in naam van de klant gefabriceerd. Ook deze anonieme rol is de ondernemers op het lijf geschreven. ‘Wij zijn het visitekaartje van onze klant. Door kwaliteit te leveren kan onze klant zijn afnemers tevreden stellen. Dat is het doel', aldus de broers. De ondernemers verklaren dat geen opvolging hebben, maar dat is dus geen reden om gas terug te nemen. Verre van dat.

 
print deze pagina mail door stel uw vraag
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

5 Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke krant met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
Verschillende specials waarin u uw bedrijf of product specifiek onder de aandacht kunt brengen
 5.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren