Kort na de uitbraak van de coronacrisis medio maart en de strenge overheidsmaatregelen om het virus te bedwingen, sloot Crispyn de showroom. Hierdoor en omdat bedrijven voorzichtig zijn met grote investeringen daalde de verkoop van machines, waardoor de omzet tot zeventig procent afnam.
Crispyn blijft er rustig onder en denkt dat de vraag wel weer aantrekt. ‘Als de economie dadelijk weer gaat draaien zijn ook machines weer nodig. Dan trekt de vraag vanzelf bij. Daar heb ik alle vertrouwen in. Bovendien draaien wij al een tijd mee en hebben we een buffer opgebouwd.' De heropening van de showroom is mogelijk een eerste stap, alhoewel een spontaan bezoek er voorlopig dus nog niet inzit.
Als gevolg van de dalende verkoopcijfer moest Crispyn halftijdse werkloosheid aanvragen voor zijn acht personeelsleden. Heel lang heeft dit niet geduurd. ‘Wij hebben ook een webwinkel waar we toebehoren voor de metaalverwerkende industrie verkopen, zoals boren en frezen, en dit loopt waanzinnig. De verkoop is vervijfvoudigd', zegt hij. Door het succes van de webwinkel stapten de personeelsleden al gauw over naar een werkweek van vier dagen. ‘Het klaarzetten en verzenden van pakjes is enorm tijdrovend en arbeidsintensief', aldus Crispyn.
Ondanks de teruglopende verkoopcijfers van metaalmachines, hoor je Crispyn niet klagen. ‘Nu het wat rustiger is, kan ik mijn tijd ook besteden om achterstallige administratie en andere zaken bij te werken. Daar was het wel tijd voor', stelt hij.
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
1. | Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie |
2. | Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie |
3. | Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken |
4. | U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren |