Zoeken
 
 

Agoria: 'Artificiële intelligentie nog niet op de agenda van industriële kmo’s'


Brussel, 29 januari 2020
Op het Flanders AI Forum kwamen meer dan vierhonderd belanghebbenden bijeen om te horen over de verschillende initiatieven in het kader van het Vlaams impulsprogramma voor Artificiële Intelligentie voor de bedrijfswereld. Het programma richtte zich op technologieaanbieders en -gebruikers, waaronder zowel technologiekoplopers als -volgers.
Vorig jaar werd het programma opgestart en er zijn ondertussen een 30-tal projecten in de steigers gezet. Dit is slechts het begin en de organisatoren moedigen bedrijven verder aan om deel te nemen aan het AI programma. Peter Demuynck, algemeen directeur van Agoria Vlaanderen geeft aan dat er nog veel groeimarge is. 'Uit een studie die Agoria vorige maand publiceerde , blijkt dat slechts twaalf procent van de industriële kmo's in ons land vandaag al innoveert met digitale zakenmodellen. Meer dan tachtig procent van de bedrijven heeft geen plannen om er het komende jaar aan te werken. We moeten eerlijk zijn: artificiële intelligentie staat vaak helemaal niet op de agenda.'

Demuynck: 'Alle Vlaamse bedrijven zouden moeten kunnen gebruikmaken van de mogelijkheden binnen het programma om AI-toepassingen in hun digitale strategie te implementeren. Vlaanderen heeft mooie bedrijven die expertise op het vlak van artificiële intelligentie aanbieden en via dit ecosysteem moeten we hen nog meer ondersteunen om AI-projecten tot in de kmo's te brengen.' Demuynck geeft aan dat in de toekomst gelijkaardige impulsprogramma's rond 5G of slimme maakindustrie tot de mogelijkheden behoren.

Ambitieus budget

Vlaams minister van Economie en Innovatie Hilde Crevits: 'Vanuit de Vlaamse regering hebben we een brede visie voor de versnelling van de introductie van artificiële intelligentie in onze economie. Daarbij hoort ook een ambitieus budget, jaarlijks voorzien we in 32 miljoen euro. We steunen vernieuwend academisch onderzoek én concrete toepassingen van bedrijven. Mee zijn met nieuwe digitale mogelijkheden is essentieel. Ook voor de concurrentiekracht en de productiviteit van onze kmo's. Artificiële Intelligentie en digitalisering bieden enorme opportuniteiten, maar dragen ook risico's in zich. Vandaar dat onderzoekers en ondernemers ook een beroep kunnen doen op de juridische en ethische expertise van het kenniscentrum Data & Maatschappij.'

Eerste stappen gezet

De eerste collectieve projecten werden ondertussen ingediend, waarbij bedrijven samen met kennisinstellingen (universiteiten, hogescholen, Sirris, imec) initiatieven rond AI opzetten. Bedrijven kunnen ook via het Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) bijvoorbeeld samen met technologieaanbieders ‘Proof of Concepts' AI-projecten opzetten. Alle reguliere projectoproepen van VLAIO kunnen hiervoor ingezet worden dankzij de extra middelen van het Vlaams AI-impulsprogramma.

Daarnaast kunnen bedrijven ook individuele projecten indienen om AI-technologie binnen hun digitale strategie toe te passen. Binnen deze projecten kunnen bedrijven samenwerken met onderzoeksinstellingen voor meer lange termijnprojecten, of met technologiebedrijven voor experimentele en creatieve toepassingen van state-of-the-art technologie in hun bedrijf.


Online cursus

Ook Agoria stimuleert bedrijven om na te denken over de toepassing van AI via de recent ontwikkelde open online cursus ‘AI in business' op agoria.be/ai-in-business . Dat is een gratis online cursus voor en door bedrijven die de basisprincipes van AI en de zakelijke opportuniteiten van AI in een minder dan vier uur durende cursus opsomt.
 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren