Zoeken
 
 

Assemblageactiviteiten houden Belgische auto-industrie overeind


10 januari 2020
De omzet van de automobielsector is in 2019 met 5,5 tot 6 procent gestegen bij een stabiel werkgelegenheidsvolume. De assemblageactiviteiten in België lieten een sterke opleving zien na een zwak 2018. In de overige deeltakken van de Belgische automobielindustrie is de toestand echter minder rooskleurig.
Dat blijkt uit ramingen van Agoria. Ben Van Roose, manager manufacturing bij Agoria: 'Bij de toeleveranciers is de situatie verslechterd. In augustus bedroeg de achteruitgang vijftien procent. We vermoeden dat de omzet van de sector eind 2019 bijna twintig procent lager lag.' De toeleveranciers lijden onder de moeilijkheden die de Duitse constructeurs ondervinden en de handelsoorlog tussen China en de VS maar ook onder de onzekerheid die op de markt heerst. Wat de producenten van bedrijfsvoertuigen (vrachtwagens, touringcars, bussen,...) betreft, wordt een beperkte omzetdaling verwacht t.o.v. 2018.

Goede cijfers vallen onder meer op te tekenen bij Volvo Car Gent. Voor het tiende jaar op rij heeft Volvo Car Gent meer dan 200.000 auto's geproduceerd. Omdat er veel meer auto's van het populaire model XC40 van de band rollen, kon de Zweedse autobouwer, die al sinds 1965 wagens produceert in Gent, afklokken op 206.225 auto's (productie 2018: 200.396). In het najaar 2019 werd de eerste hybride XC40 geproduceerd en in 2020 zal de eerste volledig elektrische XC40 van de band rollen.

Ook bij Audi niets dan goed nieuws met de lancering van de productie van de E-tron Sportback. De beide assemblagefabrieken doen het heel goed. Voor de toeleveranciers wordt toch een kentering verwacht in de loop van 2020. De kapitaalinjectie die de Duitse overheid o.a. in de automobielsector zal uitvoeren, moet daar mee voor zorgen.

Duurzame mobiliteit

Agoria zal vanaf dit jaar ook samenwerken met zes andere federaties aan duurzamere mobiliteit. Er zijn immers nog te veel drempels waardoor mensen twijfelen om de overstap te maken van een benzine- of dieselwagen naar een elektrische auto, of naar een voertuig op aardgas. Ze zijn bijvoorbeeld onzeker over het rijbereik, de prijs, of nog of er voldoende laadpalen of tankmogelijkheden zijn. Met het op te richten samenwerkingsplatform Low Emission Mobility Platform (LEMP) willen de federaties deze hindernissen uit de weg ruimen.

De zeven federaties zullen in werkgroepen kennis delen, ervaringen uitwisselen en voorstellen formuleren. Dat moet tegen begin volgend jaar resulteren in een reeks aanbevelingen die de groene mobiliteit en transport versnellen. Enkele prioriteiten zijn de uitbouw van een netwerk van laadpalen voor elektrische voertuigen, het faciliteren van slim elektrisch laden en het verder ontwikkelen van rijden op waterstof en groen gas.

Behalve Agoria maken ook de volgende federaties deel uit van het platform: Febiac, Comeos (handel), Febeg (elektriciteits-en gasbedrijven), Renta (voertuigverhuurders), Synergrid (netbeheerders) en Traxio (autosector en aanverwante sectoren).

Assemblageactiviteiten houden Belgische auto-industrie overeind'
Dankzij de assemblageactiviteiten houdt de Belgische auto-industrie stand. Goede cijfers vallen onder meer op te tekenen bij Volvo Car Gent.(Foto: Volvo Car Gent)
1/1
 
 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren