Zoeken
 
 

Cobotverkoop zal oplopen tot 5,6 miljard euro in 2027


Northamptonshire (UK), 7 januari 2020
Met de groeiende vraag naar automatisering en flexibiliteit in de productie, is ook de wens ontstaan om nieuwe technologieën te vinden die hieraan kunnen bijdragen. Collaboratieve robots bieden het potentieel om de druk in de productie te verlagen door stijgende arbeidskosten te verminderen, menselijke medewerkers te helpen bij het uitvoeren van vervelende taken en de veiligheid van de werkomgeving te waarborgen.
Het gebruik van robots om de werkplek te verbeteren is niet nieuw. Het verschil tussen cobots en andere robots is echter dat zij de werkruimte rechtstreeks met de mens delen. Ze zijn dan ook gemakkelijk te integreren door hun flexibiliteit en simpel in te stellen en te gebruiken. Dit maakt cobots aantrekkelijk voor kleine en middelgrote bedrijven die nog niet eerder gebruik hebben gemaakt van robots.

Sterke groei

Uit een rapport van onderzoeksbureau Interact Analysis blijkt dat de verkoop van cobots sterk zal groeien en in 2027 een totaal van 5,6 miljard euro op zal brengen, wat goed is voor dertig procent van de totale robotmarkt. Dit zou betekenen dat in sommige jaren zelfs sprake is van een groei van zestig procent. De automobielindustrie en elektronica zijn momenteel nog de grootste eindgebruikers van cobots, maar de verwachting is dat de logistiek in de nabije toekomst de automobielindustrie voorbij zal gaan.

Interact Analysis geeft aan dat de groei deels te danken is aan de manier waarop cobots het ‘industriële karakter' van een robot hebben verzacht. Hoewel ze op grote schaal worden gebruikt in populaire industriële toepassingen zoals materials handling, assemblage en pick-and-place, worden cobots ook steeds vaker ingezet in niet-industriële sectoren zoals life sciences. Deze opname van cobots voor niet-industriële toepassingen zal de komende jaren een belangrijke drijfveer zijn voor toekomstige groei.

China loopt voorop

Door het tekort aan arbeidskrachten en de behoefte aan automatisering, worden er in China veel cobots gebruikt. De regels en voorschriften voor industriële apparatuur in China verschillen van die in Europa en Noord-Amerika. Om die reden zijn er veel Chinese cobotbedrijven opgericht die zich specifiek op de lokale markt richten. Hierdoor zijn de cijfers enigszins vertekent. Hier is in het rapport rekening mee gehouden.

Lagere prijs

Er zijn meer verschillen tussen China en de rest van de wereld. Zo zijn cobots in China voor een veel lagere prijs verkrijgbaar voor eindgebruikers. In veel gevallen hebben deze gebruikers een eenvoudige, kostenefficiënte instaprobot nodig die niet gebukt gaat onder ongewenste specificaties. Dit stelt organisaties in staat om een cobot-applicatie te testen zonder veel risico's op het gebied van initiële investeringen of middelen van interne engineeringteams.

Een aantal traditionele industriële toeleveranciers heeft de markt betreden, waaronder ABB, Fanuc en Kuka. Momenteel kunnen ze nog moeilijk concurreren met spelers die zich enkel op cobots richten. Wel is de verwachting dat de groei buiten China in de komende vijf jaar met meer dan dertig procent zal toenemen.

Toekomst

De toekomstige rol van de cobot is nog onduidelijk. Als interessante ontwikkeling noemt Interact Analysis de trend naar mobiele cobots, vooral in de logistieke industrie. Een andere ontwikkeling betreft het aanbrengen van sensorhuiden op bestaande industriële robots.

Volgens voorspellingen zal de markt in 2023 volwassen zijn. De groei verplaatst zich dan naar een niet-industriële omgeving. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan de horeca.

 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren