Zoeken
 
 

Audi en Umicore starten gesloten kobalt- en nikkelkringloop


Ingolstadt (DE)/Brussel, 17 december 2019
Duurzame recyclage van batterijen: Audi en Umicore hebben de testfase van hun strategische onderzoekssamenwerking met succes afgerond. Het resultaat: meer dan negentig procent van het kobalt en nikkel uit de hoogspanningsaccu's van de Audi e-tron* kan worden teruggewonnen.
Daarom beginnen de autofabrikant en de specialist op het gebied van recycling en materiaaltechnologie nu aan een nieuwe fase. Vanaf januari testen de partners gezamenlijk een gesloten kringloop voor kobalt en nikkel: de teruggewonnen grondstoffen zullen worden gebruikt in nieuwe batterijcellen.

Voor het proefproject met gesloten kringloop zal Umicore gebruikte celmodules van de Audi e-tron ontvangen, in eerste instantie van ontwikkelingsvoertuigen. De materiaaltechnologiedeskundige wint er kobalt en nikkel uit terug en verwerkt deze tot precursor- en kathodemateriaal. Uit deze materialen kunnen nieuwe batterijcellen met gerecycled kobalt en nikkel worden geproduceerd.

'Een gesloten circuit voor batterijgrondstoffen is een grote technologische sprong voorwaarts. We besparen waardevolle grondstoffen en verminderen de CO2-uitstoot. Dit brengt ons veel dichter bij ons doel van een duurzame toeleveringsketen en is een mijlpaal op weg naar het bereiken van algemene CO2-neutraliteit in onze balans tegen 2050', zegt Dr. Bernd Martens, lid van de Raad van Bestuur voor Aankoop en IT bij Audi.

Marc Grynberg, CEO van Umicore, zegt: 'Umicore zet zich in om de overgang naar elektrische mobiliteit te vergemakkelijken. Innovatieve technologieën, verantwoorde inkoop en het sluiten van de materiaalkringloop zullen leiden tot schone mobiliteit. Dit project met Audi is een pionier in de ontwikkeling van een duurzame toeleveringsketen voor geëlektrificeerd transport.'


*Verbruiksgegevens voor de bovenstaande modellen
Audi e-tron: Vermogen gecombineerd in kWh/100 km: 24,3 - 20,6;
CO2-uitstoot gecombineerd in g/km: 0
(Informatie over het brandstof-/elektriciteitsverbruik en de CO2-uitstoot in het bereik afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig).
 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren