De betalingsrisico's in de Duitse metaal- en staalindustrie zijn onveranderd hoog. Naar verwachting zal het aantal faillissementen en betalingsachterstanden blijven stijgen en veel bedrijven gaan over tot een uitbreiding van betalingstermijnen. Beide segmenten hebben te lijden onder een dalende vraag in de auto-industrie en machinebouw in combinatie met stijgende grondstofprijzen. Zo wordt de Duitse auto-industrie zwaar getroffen door dalende verkopen in China - vooral veroorzaakt door het wegvallen van subsidies op elektrische auto's - de gevolgen van Amerikaanse importheffingen en onzekerheid over de handelsrelaties tussen de EU en de Verenigde Staten. De Duitse staalsector wordt geconfronteerd met lagere staalprijzen door de extra instroom van staal naar de EU dat anders naar de VS was gegaan. Met het oog op deze ontwikkelingen heeft Atradius de vooruitzichten voor de Duitse metaal- en staalsector van ‘Redelijk' naar ‘Zwak' bijgesteld.
In 2019 zijn de winsten in de Chinese staalindustrie sterk gedaald en Atradius verwacht dat de winstmarges zullen blijven afnemen. Zo ondervindt de Chinese staalindustrie de gevolgen van de stijgende prijzen van ijzererts, terwijl in het afgelopen jaar tegelijkertijd sprake is geweest van sterk schommelende verkoopprijzen. Sinds het tweede kwartaal van 2019 zijn deze prijzen vanwege de stagnerende binnenlandse vraag opnieuw gedaald. Deze zullen waarschijnlijk een nieuw dieptepunt bereiken in de tweede helft van het jaar. De vooruitzichten voor de Chinese staal- en metaalsector zijn onveranderd slecht en Atradius verwacht dat het aantal wanbetalingen en faillissementen in 2020 verder zal toenemen.
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
1. | Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie |
2. | Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie |
3. | Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken |
4. | U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren |