Zoeken
 
 

ABN AMRO: Digitalisering motor achter ketenconsolidatie in aandrijftechniek


Amsterdam (NL), 10 september 2019
De toeleverketen staat aan de vooravond van een grote consolidatie. Momenteel vind er weinig innovatie plaats, de innovatie die plaatsvindt komt vooral voort uit automatisering en procesbesturing. Bedrijven in de aandrijftechniek moeten nu echter de sprong gaan maken naar digitalisering.
Dat vindt ABN AMRO. De bank geeft aan dat het vooral de eindafnemers zijn die deze beweging afdwingen. Zij zijn bezig hun productielocaties om te vormen tot een ‘digitale fabriek', waarbij alle processen digitaal aan elkaar worden geknoopt en waar alles continu wordt gecontroleerd en bijgestuurd.

Grote jongens maken de dienst uit

Grote afnemers als machinebouwers en industriële producenten streven naar een steeds hogere efficiency, minder stilstand en lagere onderhoudskosten. Dat betekent onder meer dat onderhoud aan aandrijvingen voorspelbaar moet zijn. Bij voorkeur wordt pas onderhoud gepleegd als het echt nodig is, in plaats van periodiek. Voor dit predictieve onderhoud zijn slimme aandrijfsystemen nodig die via sensoren data verzamelen, analyseren en interpreteren. Deze gebruiksdata ontbreken bij veel mkb'ers, in tegenstelling tot grote, internationale fabrikanten die volop investeren in sensortechnologie, simulatie en big data-analyse. Hiermee hebben zij volgens ABN AMRO een steeds grotere voorsprong op kleinere spelers in de branche.

Eén groot ecosysteem

De vraag naar predictief onderhoud en de opkomst van de digitale fabriek heeft gevolgen voor het verdienmodel van alle spelers in de aandrijftechniek. Grote, internationale fabrikanten nemen het voortouw: zij hebben het geld, de data en kennis om met digitale totaaloplossingen in te spelen op wensen van afnemers.

'Voor grote internationale spelers zal de consolidatie verder versnellen, met als gevolg dat de markt wordt gedomineerd door een klein aantal zeer grote spelers. Voorwaartse integratie is voor het mkb daarentegen zeer kostbaar. Om te overleven, moeten zij aanhaken bij het ecosysteem van wereldspelers', vertelt David Kemps, sector banker industrie van ABN AMRO. 'Zo evolueert de branche van een keten van onafhankelijke bedrijven naar een ecosysteem rond internationale fabrikanten. Groothandelaren, aandrijfspecialisten, systeemintegrators en onderhoudsbedrijven kunnen zo meeliften op gebruiksdata, digitale technieken en systemen van grote spelers. Zo krijgen ze de kennis, ervaring en technische ondersteuning om klantspecifieke oplossingen te leveren met meer toegevoegde waarde.'

Het complete onderzoeksrapport is hier te downloaden.



 
print deze pagina mail door stel uw vraag
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

5 Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke krant met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
Verschillende specials waarin u uw bedrijf of product specifiek onder de aandacht kunt brengen
 5.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren