Volgens het onderzoeksrapport stijgen alleen al dit jaar de productiekosten met zo'n zeven procent. De recent aangekondigde fusiegesprekken tussen Fiat/Chrysler en Renault moeten volgens Johan Geeroms, Hoofd Risk Underwriting bij Euler Hermes Nederland gezien worden als poging om tot kostenefficiency te komen met het oog op de miljarden-investeringen die op korte termijn nodig zijn.
‘Als we kijken naar de CO2-doelstelling voor 2021 kunnen we stellen dat nog geen enkele fabrikant die op de Europese markt actief is hieraan voldoet. Op basis van de cijfers van 2018 zou het totale bedrag aan boetes kunnen oplopen tot dertig miljard euro. Bedenk daarbij dat de winst van de autoverkopen in Europa neerkomt op zo'n tachtig miljard euro. Dat betekent dus dat de boetes de winst bijna halveren', zo zegt Geeroms.
Het onderzoek laat zien dat de auto-industrie voor een grote commerciële uitdaging staat: een volledige doorberekening van de extra productiekosten aan de klant leidt tot een forse daling van de autoverkoop van -9 procent eind dit jaar en ook nog eens -18 procent tot 2025.
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
1. | Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie |
2. | Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie |
3. | Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken |
4. | U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren |