Zoeken
 
 

Belgische auto-toeleveranciers zien omzet dalen met vijftien procent


20 augustus 2019
De toeleveranciers in de autosector in ons land hebben hun omzet in de eerste jaarhelft met liefst vijftien procent zien teruglopen. De Belgische auto- en vrachtwagenfabrikanten hielden juist stand.
Dat zegt Ben Van Roose, manager manufactoring bij technologiefederatie Agoria. België telt honderddertig van die toeleveranciers met meer dan vijftig werknemers. Samen stellen ze ruim dertienduizend mensen te werk. Maar een impact op de vaste tewerkstelling ziet Van Roose nog niet.

De onheilsberichten uit de automobielsector stapelen zich de laatste weken op. In het eerste halfjaar is de autoproductie in Europa met meer dan zes procent gezakt, wereldwijd met bijna zeven procent. Dat heeft een serieuze impact op de omzet van de toeleveranciers, ook de Belgische.

Automobielbranche

'We noteren een vrij forse daling van vijftien procent bij de Belgische toeleveranciers die op de internationale markt actief zijn. Acht op de tien bedrijven zijn betrokken', zegt Van Roose. 'De automobielsector kampt met een opeenstapeling van problemen. De nieuwe emissienormen hebben voor een vertraging gezorgd op het gebied van homologatie bij de moederbedrijven, mensen die twijfelen of ze een benzine- of dieselwagen zouden kopen, de impact van een mogelijke Brexit, de Amerikaans-Chinese tweestrijd', zegt Van Roose.

'In ons land houden de producenten van voertuigen evenwel goed stand. In de eerste jaarhelft zag zes op de tien zelfs een toename van de omzet, zowel bij Audi Brussel als bij Volvo in Gent bouwen ze vandaag dan ook nieuwe modellen. Het management was vooruitziend en wist dat ze hun plant moesten ombouwen in de toekomst. Zij hebben zich voorbereid op de modellen van de toekomst. Zij hebben hun fabriek binnen hun moederfabrieken kunnen verkopen als de fabrieken die investeringen verdienen', aldus Van Roose.

En dat zijn niet de enige spelers die vrij goed boeren. Van Roose: 'We hebben Van Hool dat prachtige contracten binnenhaalt. VDL Bus haalt expertiseopdrachten binnen voor heel Europa, is een expertisecentrum voor elektronische bussen en bouwt in Roeselare nu een volledige nieuwe plant. Eigenlijk doet onze sector het wel goed.'
 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren