Daarbij is het vooral belangrijk om waakzaam te zijn als ondernemer. De Kamer van Koophandel en Graydon geven meerdere signalen die aangeven dat een klant mogelijk financiële problemen heeft.
1. Hoog personeelsverloop
Personeel weet vaak meer van de financiële situatie van een bedrijf af dan de werknemer denkt. Wanneer er een groot personeelsverloop is, met name onder het hoger management, is dit reden tot zorgen. Zij zien carrièrekansen verdwijnen en zoeken hun heil elders.
2. Onregelmatige bestellingen
Een bedrijf zal over het algemeen proberen zijn inkoopbeleid te stroomlijnen. Wanneer een klant ineens veel minder inkooptkan dit een teken aan de wand zijn dat het financieel niet goed gaat. Het kan ook andersom: sommige klanten gaan juist veel meer inkopen, omdat zij weten dat zij over een tijdje nergens meer terecht kunnen.
3. Onregelmatige betalingen
Een van de duidelijkste tekenen. Wanneer een bedrijf in financiële moeilijkheden zit zal het betalingen zo lang mogelijk proberen uit te stellen, waarbij de belangrijkste leveranciers vaak nog wel bovenaan de lijst staan. Onderneem zo snel mogelijk actie, trek aan de bel en blijf achter de klant aanzitten. Bedrijven die niets van zich laten horen zullen onderaan de lijst met betalingen terecht komen.
4. Vluchtgedrag
5. Slechte cijfers
Het is altijd verstandig om decijfers van een mogelijke klant (indien mogelijk) eerst door te lichten. Er zijn een paar indicatoren die de alarmbellen doen rinkelen:
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
1. | Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie |
2. | Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie |
3. | Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken |
4. | U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren |