Zoeken
 
 

Gyproc maakt groene shift met LNG-trucks


20 juni 2019
Steeds meer bedrijven schakelen over van vrachttransport op diesel of benzine naar transport op LNG. Het vermogen en de actieradius zijn vergelijkbaar, terwijl LNG-trucks een pak milieuvriendelijker zijn. Gyproc heeft de groene shift nu ook gemaakt.

"De inzet van LNG-trucks is een belangrijke stap richting duurzaam ondernemen op alle vlakken", zegt Rini Quirijns, CEO van het bedrijf, dat deel uitmaakt bouwmaterialenleverancier Saint-Gobain. Gyproc zet ook schepen in waardoor het vrachtwagens van de baan houdt en het werftransport in steden zo verkeersvriendelijk mogelijk maakt. "We zijn voor onze binnenlandse transporten vanuit Kallo met onze vrachtwagens overgeschakeld van diesel naar LNG. Zo dragen we ons steentje bij aan duurzamer transport en een properdere haven."


Sinds 2018 is de inzet van vrachtwagens op LNG, een vloeibare vorm van aardgas, in opmars. Volgens een studie van energieregulator CREG zijn voertuigen op aardgas ecologisch en economisch interessanter dan diesel of benzine. Ze hebben een vermogen van 400 pk en een kunnen tot 1.500 kilometer rijden op één tank. Ze moeten dus niet onderdoen voor klassieke vrachtwagens. Bovendien stoten LNG-trucks fors minder uit dan de huidige Euro 6 normen: 15 % minder CO2, 70 % minder NOx en tot 99 % minder fijn stof.


Gyproc werkt samen met Group-GTS. "Samen met onze fleet manager hebben we de LNG-trucks uitvoerig getest", zegt Ben Geybels, CEO van Group-GTS. "We hebben uitgerekend dat er een echte business opportunity is. De voorwaarden zijn wel dat de trucks 130.000 kilometer per jaar rijden, en dat ze in vaste pendeldiensten ingezet worden. Het netwerk van LNG-tankstations is namelijk nog vrij beperkt."


Geybels zegt dat veel bedrijven wel groene transporten willen, maar dat de meesten niet bereid zijn om meer te betalen. "Maar als we de vooropgestelde afstanden halen, komen we met LNG goedkoper uit dan met diesel, met een beduidend lagere milieu-impact. En dat met dezelfde rijprestaties, dat hebben de tests bevestigd."

 

Pallet Shuttle Barges

Gyproc is alvast tevreden over het gebruik van de LNG-trucks en over de samenwerking met Group-GTS. Maar LNG-trucks zijn voor het bedrijf niet de enige manier om in te zetten op duurzaam transport. "Bij Gyproc vinden we het leven te kort om in de file staan", zegt Quirijns. Daarom zet het bedrijf ook binnenschepen in om grondstoffen aan te leveren en afgewerkte producten te vervoeren.


Recent schakelde Gyproc over naar een nieuw soort binnenschip: de Pallet Shuttle Barges. Dat heeft een laadvermogen van 300 ton. Het werd specifiek ontwikkeld om op een efficiënte manier goederen op pallets te vervoeren, gaande van bouwmaterialen tot consumptiegoederen, stukgoed, rolcontainers en trailers. Met één zo'n binnenschip haalt Gyproc per traject 13 vrachtwagens van de weg.


Ook voor intern transport gaat maakt Gyproc duurzame keuzes. Momenteel rijden hun heftrucks op gas, en niet langer op diesel. In de toekomst wordt zelfs omgeschakeld naar elektrische heftrucks. Tot slot neemt Gyproc ook andere maatregelen rond werftransport. Voor een recent project in samenwerking met de stad Gent werd bijvoorbeeld afgesproken om geen transporten te doen tijdens de begin- en einduren van de scholen.

 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren