Zoeken
 
 

Samenwerken mens en robot groot potentieel


Brussel, 20 juni 2019
‘De samenwerking tussen mens en robot heeft een groot potentieel om maatschappelijke uitdagingen het hoofd te bieden.’ Dat zegt Bram Vanderborght, professor Robotica aan de VUB, in een reactie op de campagne 'Be The Change' van Agoria. ‘Er zijn wel nog een aantal technologische ontwikkelingen en antwoorden op ethische vragen nodig om dat mogelijk te maken.’

‘Een deel van onze jobs zal worden overgenomen door machines. Maar naast de jobs die zullen verdwijnen, zijn er ook een heel pak die erbij zullen komen en jobs die zich zullen aanpassen. Door de komst van de computer is de functie van bijvoorbeeld een secretaresse meegeëvolueerd', vertelt Bram Vanderborght.


De studie Shaping the future of work van Agoria, dat kadert in het Be The Change-project, toont aan dat we tegen 2030 maar liefst 584.000 niet-ingevulde vacatures zullen hebben in België. ‘We zullen met andere woorden zelfs genoodzaakt zijn om een deel van onze arbeid te laten uitvoeren door robots.'

 

Complementair

Bram Vanderborght pleit voor meer complementariteit tussen mens en robot om onze maatschappelijke welvaart te verhogen. ‘Technologische ontwikkelingen brachten in het verleden al ingrijpende veranderingen aan in het leven van mensen. De samenwerking tussen mens en robot biedt een groot potentieel om ook onze huidige maatschappelijke uitdagingen het hoofd te bieden.'


‘Als we erin slagen om technologie op een slimme manier in te zetten, kunnen we zeker als winnaar uit de bus komen. Neem bijvoorbeeld de zorgsector. De gemiddelde leeftijd van onze bevolking neemt toe, terwijl de actieve bevolking krimpt. Kunnen robots ons ondersteunen bij de zorg voor de steeds groter wordende groep ouderen? Je ziet vandaag steeds vaker robots opduiken die medicijnen rondbrengen, chirurgen die operaties uitvoeren met behulp van robotica, enz. Daarnaast ontwikkelen wij exo-skeletons, die oudere mensen moeten toelaten om langer thuis te blijven wonen.'


Mens en robot hebben heel verschillende eigenschappen en sterktes die we perfect kunnen combineren. ‘Robots kunnen ons niet vervangen, maar wel aanvullen. Robots zijn ontzettend slim, precies en kunnen uren blijven doorgaan. Maar ze hebben het bijzonder moeilijk met normale menselijke handelingen. De robotica heeft er zelfs een aparte term voor: 'de Paradox van Moravec'. Vraag een robot bijvoorbeeld niet om flexibele handenarbeid of creatief denkwerk uit te voeren. De mens is op zijn beurt dan weer handiger, creatiever en kan meer overkoepelende verbanden leggen.'

 

Nood aan onderzoek

Om een vlotte overgang naar een maatschappij met robots en 'cobots' te garanderen, moeten we blijven investeren in innovatief onderzoek. ‘We moeten niet vrezen voor de toekomst, maar we moeten ons er wel op voorbereiden. Technologie is niet als een orkaan die ons overkomt, wij maken zélf technologie. We moeten de evoluties van de technologie goed opvolgen en ervoor zorgen dat het menselijke aspect behouden blijft. Ook STEM-studies en levenslang leren spelen in dit verband een gigantisch belangrijke rol.' Daarnaast moeten we met z'n allen goed nadenken over de potentiële gevaren en risico's van robots en AI. ‘Privacy zal een heel belangrijk issue worden in de toekomst. Wat doen we met de gigantische databases die voortkomen uit AI? Welke geografische evenwichten worden hierdoor gevormd? Hoe kunnen we discriminerende genderbias vermijden? Landen als de Verenigde Staten en China, die massaal inzetten op robotica, staan hier volgens mij niet voldoende bij stil. Het is belangrijk dat we vanuit verschillende expertises en invalshoeken kritisch gaan nadenken over robotica en vervolgens een standpunt innemen.'


www.agoria.be

 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren