Zoeken
 
 

Fusie Troostwijk BVA Auctions geeft expansie


Amsterdam (NL), 31 mei 2019
Auteur:
Rolf Elling
In juni 2018 smolten de twee veilinghuizen Troostwijk en BVA Auction samen, een fusie van twee imposante veilinghuizen. Nu, een voldragen ‘zwangerschap’ later, is er een nieuwe organisatie ontstaan met een nieuw online platform en kan het veilinghuis de toekomst vol verve tegemoet treden.
En dat gaan ze doen door nog nadrukkelijker de Europese markt te betreden. De vleugels naar België en Duitsland zijn jaren geleden al uitgeslagen. Hetzelfde geldt voor Frankrijk en Italië. En ook in de bakermat, Nederland, blijft het veilinghuis flink aan de weg timmeren. Zeker in en voor de sector industrie.

Backbone

Martijn van Schie, accountmanager voor de metaalsector, blikt terug op de eenwording van de twee organisaties en belicht de ontwikkelingen voor de metaalsector. ‘Nadat de fusie was beklonken, moesten er heel veel zaken worden geregeld. Allereerst is gesteld dat Troostwijk de veilingen industrieel en groot zakelijk en BVA Auctions de consumentenmarkt zou gaan doen inclusief klein zakelijk. Verder hebben we de afdeling ICT, de backbone van onze organisatie, opnieuw en, stevig in aantal, ingericht. Dit betekende dat alle ICT'ers nu in Amsterdam kantoor houden. De in totaal vijftig medewerkers houden zich bezig met alle activiteiten voor het nieuwe platform inclusief de doorontwikkeling en het onderhoud voor het veilinghuis ten behoeve van alle veilingen. En dat zijn er voor de metaalsector in Nederland op jaarbasis zo'n zeventig met in totaal ruim 16.000 kavels, veilingstukken dus.' Voor Europa ligt het aantal veilingen in de metaal op 281 met 37.000 kavels.


Troostwijk & BVA Auctions

Troostwijk en BVA Auctions hebben nu 350 medewerkers, wereldwijd verdeeld over achttien landen. De jaarlijkse omzet ligt op een slordige 478 miljoen euro. Troostwijk Veilingen veilt per jaar zo’n 520.000 kavels en doet taxaties voor bedrijven uit onder meer de sectoren: agrarisch, food, metaal, transport en logistiek, hout en bouw. Het bedrijf heeft sector specialisten door heel Europa en kopers in 137 landen.

Eigen naam

Troostwijk en BVA Auctions hebben heel bewust gekozen om, na de fusie, de eigen namen te behouden. ‘Troostwijk is zo'n gevestigde naam in de veilingwereld, we bestaan vanaf 1930, en dan is het veranderen van de naam niet aan de orde. We richten ons nu in zijn geheel op de industriële en zakelijke markten en hebben de particuliere handel doorgegeven naar BVA Auctions. Beide veilinghuizen houden zich daarnaast bezig met de klein zakelijke markt. Met de verdeling tussen de industrie en particuliere handel houden we alle disciplines onder de daarbij horende tak van de organisatie. Dat maakt je alleen maar sterker.'

Sectoren

Troostwijk richt zich met de veilingportefeuille op de sectoren agrarisch, metaal, food, grond- en grondverzet, logistiek en transport en overig. Binnen Europa zijn dit 2.214 veilingen met zo'n 520 duizend kavels. De totale organisatie heeft 350 medewerkers en is gevestigd in Amsterdam. Verder heeft het bedrijf kantoren in 18 landen waaronder in België. Joos Dauwe is regiomanager voor Troostwijk in België. Troostwijk is gevestigd in onder andere Antwerpen.

Vrijwillig

'In België is tachtig procent van de veilingen vrijwillig. Daarnaast is het veilen in combinatie met een faillissement ook nog wel aan de orde', vertelt Dauwe. Martijn vult aan: ‘Vrijwillige veilingen waren pak hem beet een jaar of tien geleden vrijwel niet aan de orde.

Toen waren de meeste veilingen het gevolg van economische misère binnen het bedrijf tot en met de faillissementen toe. De nare bijsmaak van een veilig is er al lang af. Ondernemers zien nu dat het een mogelijkheid is om van overtollige machines af te raken of om wat oudere, en dus minder modern uitgeruste machines, te veilen om weer te kunnen herinvesteren in nieuwere en modernere types.' Ook ziet Van Schie dat diverse handelaren Troostwijk inschakelen voor de verkoop van machines. ‘Dit betekent dat ook zij zien dat we altijd een goede prijs krijgen en ook dit heeft weer te maken met het enorm grote netwerk in de wereld. Er is altijd wel iemand die de aangeboden machine kan gebruiken.'


Online platform

Door het bundelen van technologie, veilingexpertise, marktkennis en logistieke mogelijkheden is een geavanceerd veilingplatform ontstaan. Dit brengt kopers en verkopers internationaal samen en stelt gebruikers in staat hun assets op de meest transparante wijze en voor de beste marktprijzen snel van eigenaar te laten wisselen. Met het nieuwe platform speelt Troostwijk in op de behoefte in andere delen van de wereld. Waar de ‘oudere’ machines veel waarde vertegenwoordigen omdat ze nog helemaal up-to-date zijn en snel kunnen worden ingezet. Dat levert geld en fysieke ruimte op. Bovendien wordt zo actief bijgedragen aan de groei van de circulaire economie.
Het nieuwe platform geeft voor de koper en verkoper voordelen. Als koper vind je sneller wat je zoekt, bied en koop je makkelijker en word je dagelijks op de hoogte gehouden van voor jou relevante veilingen en producten. Ook verkopers biedt het nieuwe platform voordelen. De site zal meer bezoekers, meer bieders, meer kopers en daarmee de realisatie van een betere opbrengst genereren.

Database

De kracht van een veilinghuis is sterk afhankelijk van de database. ‘We hebben de beschikking over ruim honderdduizend volgers en emailadressen over de gehele wereld. Binnen het nieuw ontworpen online platform kunnen de kopers eenvoudig zoeken. Stel een ondernemer is op zoek naar een tweedehands, niet al te oude, kantbank. Dit geeft hij aan en mocht er een op een veiling komen, waar ook ter wereld, krijgt hij hiervan een melding. Dit geldt ook voor het vervolg, als er op geboden wordt en wat het bod is. Het is feitelijk het omgekeerde van Marktplaats. De prijzen van de te veilen objecten gaan telkens omhoog en worden strak gemonitord door onze medewerkers. Bij elke veiling die we houden, komen er weer nieuwe contacten bij. Zo groeit de database continu door.'

Flessen wijn

Troostwijk is meer en meer actief buiten de landsgrenzen. Zo ook in Duitsland en België. ‘Zo hebben we recent voor een Belgisch wijnhuis 130.000 flessen rode, witte, rosé en champagne geveild. Deze waren van uitstekende kwaliteit en hiervoor hebben we dan ook specifieke doelgroepen gezocht, waaronder wijnhuizen in Hongkong en Amsterdam. Hiermee kunnen we dus heel specifiek op zoek gaan naar bepaalde kopers voor bepaalde producten. Zo weet de verkoper dat hij de beste prijs krijgt. Dit geldt ook voor de metaalindustrie. We kunnen dus wereldwijd geselecteerde kopers aanschrijven voor bepaalde veilingstukken.'

Alles heeft waarde

Martijn van Schie is verantwoordelijk voor de industriële tak in vooral Nederland. De metaalindustrie is volop in beweging, merkt hij. ‘Bedrijven zijn druk en houden zich bezig met investeringen waarmee ze zich willen inrichten voor de toekomst. Daarnaast zie je dat het vinden van goed personeel nog steeds wel een aspect is waar ze het lastig mee hebben. Ondernemers die ons inschakelen om een of meer veilingstukken in te dienen, zijn steeds vaker ondernemers die met het geld willen herinvesteren en hun overtollige of oudere machines hiervoor inzetten. Vooral wat betreft die machines die ergens in een hoekje achter in de productiehallen staan, is er nog wel wat te halen. Ik zeg altijd dat alles nog waarde heeft. Kijk je naar de echt oude machines, kunnen deze soms nog aardig wat opbrengen in landen in Azië of Oost-Europa.' Ook enkelstuks veilingstukken zijn welkom. ‘Bedrijven die een of twee machines in de veiling willen inbrengen, kunnen ook bij ons terecht. We gaan deze enkelstuks vaak combineren met vergelijkbare kavels en zo komen we tot een veiling met 30 tot 40 items die we dan in de markt zetten.'

Remschoentjes

Het meest bizarre of opmerkelijke veilingstuk uit de industrie dat Van Schie in de afgelopen zes jaar tegenkwam, is een machine die remschoentjes maakte.

‘Ja, ik moest eerst eens zien te achterhalen wat deze machine nu maakte. Het bleken remschoentjes voor auto's te zijn. Uiteindelijk bleken er vijf bedrijven te zijn, die deze machine op waarde wisten te schatten en ook actief waren in hetzelfde segment, en zodoende haalden we een nette prijs. De prijs wordt, zo weet Van Schie, overigens alleen en uitsluitend door de markt bepaald. Het is echt een kwestie van vraag en aanbod. Niet meer en niet minder.'
Fusie Troostwijk BVA Auctions geeft expansie'
Martijn van Schie, accountmanager voor de metaalsector, blikt terug op de eenwording van de twee organisaties en belicht voor Vraag&aanbod de ontwikkelingen voor de metaalsector.
1/1
 
 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren